طرح گیم پلی بازی تخته مبتدی Azul کاشی کاری بدون خستگی در چند سالی کـه برای نخستین بار درسال 2017 وارد جدول شد، آزول بـه سرعت بـه یک داستان موفقیت تجاری و انتقادی تبدیل شد و جوایز مهمی از جمله جایزه معتبر Spiel des Jahres ‘بازی سال’ را بـه دست آورد و بیش از یک میلیون نسخه جابهجا کرد. بد نیست برای یک بازی رومیزی با الهام از وظیفه نه چندان هیجان انگیز کاشی کاری دیوارها بروید.
در بازی، بازیکنان بـه نوبت کاشیهایي با یک الگوی خاص را از مجموعهاي از «کارخانهها» روی میز انتخاب میکنند و ردیفهاي روی تخته بازیکن خودرا پر میکنند قبل از این کـه هر ردیف تکمیلشده را بـه «دیوار» خود در پایان راند انتقال دهند. با افزودن کاشیها بـه دیوار و تکمیل ردیفها و ستونها، بازیکنان تعداد بیشتری امتیاز کسب میکنند – تا زمانی کـه بتوانند با پر کردن بیش از حد یک ردیف، از شکستن هر کاشی اجتناب کنند.
گیمپلی سریع یادگیری ودر عین حال جذاب و استراتژیک طراح مایکل کیسلینگ – ودر مواردی بـه شدت رقابتی – باعث شده اسـت کـه Azul درکنار کلاسیکهاي مدرن و همیشگی مانند Ticket to Ride، جایگاهی را بـه عنوان یکی از بهترین بازیهاي رومیزی برای مبتدیان بـه ارمغان بیاورد. ؛ Catan و Codenames.
آزول از ان زمان تا کنون دو دنباله مستقل را دیده اسـت – شیشههاي رنگی سینترا و غرفه تابستانی پر ستاره – کـه هر کدام با تغییرات منحصر بـه فرد خود در قوانین گیمپلی نسخه اصلی و امتیازدهی مبتکرانه، و همچنین کاشیهاي پلاستیکی بسیار شلوغ مانند انفجار ستارهاي ان را مشاهده کرده اسـت. .
اگر هنوز هیچ یک از این سریها را بازی نکردهاید، Azul اصلی هنوز بهترین مکان برای شروع اسـت، و شـما رابا گیمپلی پیشنویس کاشی و امتیازات ترکیبی خود آشنا میکند، در حالی کـه دیوار خودرا با کاشیهاي رنگارنگ در جستجوی امتیاز پر میکنید. هنگامی کـه اصول بازی Azul را بدانید، رفتن بـه Stained Glass of Sintra یا Summer Pavilion راحت اسـت و بـه شـما حرکات، تصمیمات و استراتژی هاي جدید زیادی برای کاوش میدهد. بیا شروع کنیم.
آزول یک بازی رومیزی برای دو تا چهار بازیکن اسـت کـه در 30 تا 45 دقیقه بازی می کند. در بازی، شـما کاشیکاریهایي هستید کـه روی دیوارهای کاخ سلطنتی اوورا کار میکنند و امیدوارند کـه الگوهای زیبایی برای تحت تأثیر قرار دادن سلطان مانوئل اول خلق کنید.
بـه هر نفر یک تخته بازیکن بدهید. می توانید با استفاده از سمت استاندارد با دیوار چند رنگ در سمت راست بازی کنید، یا یک نوع پیشرفته کـه میتوانید با استفاده از دیوار خاکستری، کاشیهاي خودرا آزادانهتر بچینید. «برای چند بازی اول، توصیه می کنیم حالت استاندارد را بازی کنید.» هر کدام را کـه انتخاب کنید، همه ی باید از یک سمت استفاده کنند. یک نشانگر امتیاز – این مکعب سیاه کوچک اسـت – در فضای صفر مسیر امتیاز تخته خود قرار دهید.
تخته هاي دایره اي شکل را در وسط میز بچینید. بـه این ها کارخانه میگویند. شـما بـه پنج کارخانه برای دو بازیکن، هفت کارخانه برای سه بازیکن و هر نه کارخانه برای چهار بازیکن نیاز دارید.نخستین نشانگر بازیکن – این کاشی سفید با 1 اسـت – بـه شخصی کـه اخیراً بـه پرتغال رفته اسـت. اگر کسی بـه پرتغال نرفته اسـت، نام هرکسی را انتخاب کنید کـه با حرف نزدیکتر بـه A شروع شود.کیسه رابا بقیه کاشی هاي رنگی پر کنید. بـه طور تصادفی 4 کاشی بکشید و روی هر یک از کارخانه ها قرار دهید. شـما آماده بازی هستید!
تعداد کارخانه ها – تخته هاي دایره اي در مرکز میز – بـه تعداد افرادی کـه بازی می کنند بستگی دارد.در Azul شـما قصد دارید کاشی هایي را بـه دیوار خود اضافه کنید تا امتیاز کسب کنید. دیوار شـما قسمتی اسـت کـه در سمت راست تخته شـما قرار دارد. ابتدا با تشکیل ردیف هاي کامل کاشی هاي منطبق در سمت چپ تخته، کاشی ها را بـه دیوار خود اضافه می کنید. شـما با تقاضای کاشی از کارخانه ها، ردیف ها را پر می کنید.
در ابتدای هر دور، بازیکنی کـه نخستین نشانگر بازیکن را دارد ان را در وسط جدول قرار میدهد. نوبت اول را خواهند گرفت.مرحله اول هر دور شامل بازیکنانی میشود کـه بـه نوبت از یکی از کارخانه ها یا وسط جدول تقاضای کاشی می کنند.وقتی از یک کارخانه ادعای کاشی می کنید، باید تمام کاشی هاي همرنگ ان کارخانه را بگیرید. هر کاشی با رنگ متفاوت بـه وسط میز اضافه میشود.
Azul، یک بازی رومیزی دوستانه مبتدی کـه در ان کاشی هاي رنگارنگ را روی زمین میگذارید.
تکمیل یک ردیف از کاشی هاي منطبق باعث میشود مربع مطابق با ان الگو در انتهای دور روی دیوار شـما پر شود.بـه جای گرفتن از کارخانه، می توانید از وسط جدول ادعای کاشی کنید. بازهم، شـما باید تمام کاشی هاي یک رنگ را بردارید. اگر نخستین بازیکنی هستید کـه از وسط جدول میگیرید، باید نشانگر بازیکن اول را نیز تقاضای کنید و ان را بـه خط زمین خود در پایین صفحه بازیکن خود اضافه کنید – ما دریک ثانیه توضیح خواهیم داد کـه چه معنایی دارد.
وقتی کاشیها را ادعا می کنید، باید آن ها را بـه یکی از ردیفهاي سمت چپ صفحه پخش خود اضافه کنید. شـما فقط میتوانید کاشیهایي را کـه ادعا میکنید بـه یک ردیف اضافه می کنند، اما میتوانید انتخاب کنید کـه آن ها را در کدام ردیف قرار دهید – بـه جز در دورهای بعدی، زمانی کـه نمی توانید کاشیهایي را در ردیفی قرار دهید کـه قبلاً کاشی بـه ان رنگ روی دیوار وجوددارد. .
هدف شـما این اسـت کـه یک ردیف کامل رابا کاشی پر کنید و فضاها را از راست بـه چپ پر کنید. اگر یک ردیف از قبل یک رنگ دارد، نمی توانید کاشیهایي با رنگ دیگر را بـه همان ردیف اضافه کنید. می توانید کاشیهاي همرنگ را بـه ردیفی کـه در چرخش قبلی ناقص ماندهاند اضافه کنید.
هر ردیف تعداد کاشی هاي متفاوتی دارد، از 1 تا 5. هر کاشی کـه در ردیفی کـه پر می کنید نمی گنجد، باید بـه همراه نخستین نشانگر پخش کننده اگر از وسط ان را ادعا کنید، بـه خط کف شـما اضافه شود. جدول. خط کف در پایان دور ارزش امتیاز منفی دارد – هر فضایی کـه پر شود ان تعداد امتیاز را برای شـما از دست میدهد. درست اسـت – هر فضا. «نگران نباشید، شـما نمی توانید با امتیاز کمتر از صفر پایان دهید.»
هنگام چیدن از یک کارخانه یا مرکز، باید تمام کاشی هاي یک الگو را تقاضای کنید و انها را دریک ردیف قرار دهید. بیش از حد پر کنید و امتیاز از دست خواهید داد!هنگامی کـه تمام کاشی ها از تخته هاي کارخانه و وسط جدول گرفته شد، مرحله دوم دور شروع میشود. وقت ان اسـت کـه دیوار خودرا کاشی کاری کنید!
در طول این مرحله، همه ی میتوانند این مراحل را بـه طور هم زمان انجام دهند.از ردیف بالایی تخته خود شروع کنید، برای هر ردیف کامل از کاشی هاي منطبق در سمت چپ، یک کاشی از ان رنگ را بـه دیوار خود در سمت راست اضافه می کنید.وقتی کاشی را بـه دیوار اضافه می کنید، اگر کاشی دیگری را لمس نکند، 1 امتیاز کسب می کنید.
اگر کاشی هر کاشی را در همان سطر یا ستون لمس کند، امتیاز جایزه می گیرید. بـه ازای هر کاشی متصل در همان ردیف یا ستون، 1 امتیاز، بـه علاوه 1 امتیاز برای کاشی کـه بـه تازگی قرار داده اید، کسب می کنید. این شامل هر کاشی درکنار ان کاشیها در همان ردیف یا ستون با کاشیهایي اسـت کـه هماکنون قرار دادهاید و غیره. مهم: هنگامی کـه پاداش خودرا برای سطر و ستون جمع میکنید، اگر کاشیهاي متصل هم در سطر و هم در ستون وجوددارد، کاشیهایي را کـه تازه قرار دادهاید دوباره بشمارید. بـه عنوان مثال، اگر یک کاشی قرار دهید و یک کاشی بالای ان و یک کاشی درکنار ان باشد، 4 امتیاز کسب می کنید.
پس از جمع کردن امتیاز و جابجایی نشانگر امتیاز، برای هر کاشی در خط کف امتیاز بگیرید – بـه یاد داشته باشید کـه هر مقدار امتیاز را برای یک فضای پر از دست میدهید.کاشی هاي استفاده شده «بـه جز نخستین نشانگر پخش کننده» در درب جعبه قرار میگیرند – اگر کیسه به پایان رسید از انها برای پر کردن مجدد کیسه استفاده کنید. کارخانه ها رابا 4 کاشی از کیسه دوباره پر کنید و دور جدیدی را شروع کنید!
بازی زمانی بـه اتمام میرسد کـه یک بازیکن یک ردیف کامل از کاشی هاي روی دیوار خودرا تکمیل کند. شـما تا پایان دور فعلی بازی می کنید، از جمله دیوار خودرا کاشی کاری کنید و معمولاً گلزنی کنید.
هنگامی کـه امتیازدهی عادی انجام شد، دور نهایی یک مرحله نهایی امتیازدهی دارد. بازیکنان برای هر ردیف کاملی کـه روی دیوار خود دارند، 2 امتیاز بـهعلاوه 7 امتیاز برای ستونهاي کاملی کـه دارند، کسب می کنند. اگر پنج کاشی همرنگ روی دیوار خود دارید، 10 امتیاز بگیرید – این برای هر رنگ کاشی صدق می کند.
بعد از این کـه همه ی چیز را اضافه کردید، بالاترین امتیاز برنده میشود! هر شخصی کـه کامل ترین ستون ها را داشته باشد، تساوی ها را برنده میشود.