عامل انسانی و تجهیزات در بازی های رومیزی کازینو ،در دهه گذشته، بازی هاي رومیزی کازینو بـه طور فزاینده اي بـه جای خرید و فروش دستی، از خودرو هاي هم زدن استفاده می کنند. از لحاظ تاریخی، شافلرهای مکانیکی دچار نقصهاي بسیاری شدهاند، کـه عده اي از انها بـه نفع بازیکنان برتر بودهاند، اما در مجموع انها سریعتر، ایمنتر و ایمنتر از همتایان انسانی خود هستند.
در اواخر دهه نود، در طی بازدید از لاس وگاس، با تعدادی از «شخصیتهاي» منحصربهفرد دوست شدم کـه بین دنیای زرنگی و قمار میچرخیدند، و اغلب اتومبیلحساب با برنامهاي کـه برای انجام یک فال بـه ظاهر معجزهآسا استفاده میکردم، همراه داشتم. از یک کارت سوراخ . این فقط یک ترفند کارتی بود «یک ترفند عالی»؛ اما توجه یک قمارباز را بـه خود جلب کرد کـه بعدا از فهمیدن این کـه این فقط یک شیرین کاری ریاضی مبتکرانه اسـت ناامید شد.
با این وجود، ما با تکنیکهاي دستی آشنا شدیم، و یک هفته یا بیشتر بعد، متوجه شدم کـه وی را بـه یکی از تعداد زیادی از کازینوهای زمینی در وگاس همراهی می کنم، جایی کـه در زمین بازی قدم زدیم. ما دریک میز بلک جک ارزان در جستجوی شانس بد و نوشیدنی رایگان مستقر شدیم. پس از مدتی، همراهم توجه من را بـه سمت میز مجاور معطوف کرد و زمزمه کرد کـه باید کارت هاي فروشنده را از نزدیک تماشا کنم.
هنگامی کـه فروشنده آخرین کارت را از کفش برداشت و ان را بـه صورت رو بـه پایین زیر کارت اول خود «رو بـه بالا» کشید، لبه بلند کارت را خیلی بالا برد و مطمئناً از چند قدمی دورتر، من دید عالی داشتم. کارت سوراخ فروشنده!
همان طور کـه معلوم شد، این یکبار نبود، بلکه عمدی نیز نبود: فروشنده بـه طور معصومانه عادت بدی پیدا کرده بود کـه در محافظت از کارت حفره خود کوتاهی کند. بـه سرعت از من دعوت شد تا بـه “دوست”م کمک کنم تا ان کارت ها را از دور تشخیص دهد و ارزش آن ها را در حین بازی در ان میز نشان دهد.
علت این موقعیت ها تقریبا همیشه عامل انسانی اسـت، بنابر این بازیکنان مزیت زمان زیادی را صرف جستجوی فروشنده هاي ضعیف می کنند. می دانستم کـه این یک مشکل رایج اسـت، اما تا ان شب، هیچگاه کارت حفرهاي در طبیعت ندیده بودم، زیرا کازینوهای بریتانیا «جایی کـه بیشتر بازی کردهام» فقط یک کارت بـه فروشنده میدادند و فقط کارتهاي بعدی را بعد از همه ی بازیکنان پخش می کردند. عمل کرده بود.
مشاهده کارت هاي لو رفته مانند این غیرقانونی نیست، اما – باور کنید یا نه – کازینوها دقیقاً خوشحال نمیشوند اگر بازیکنان نقاط ضعف بازی هاي خودرا شناسایی کنند. بنابر این، باوجود هیجان انگیز دیدن، شور و شوق من بـه اندازه کمک بـه دوستم برای کشتن زیاد نشد، زیرا با صحنه اي از فیلم اسکورسیزی «کازینو» آشنا بودم کـه در ان دو متقلب را بـه اتاق پشتی می کشانند و یکی را فلج می کنند. تلاش برای بازی مزیت مشابه !
در واقع، «متقلبهاي» اسکورسیزی، علیرغم استفاده از سیگنالهاي رادیویی و ضربانهاي الکترونیکی برای سیگنال دادن بـه اطلاعات، چیزی شبیه بـه ان نبودند. این اطلاعات بـه صورت رایگان در معرض هر شخصی بود کـه می توانست ان را تشخیص دهد، بنابر این مشکل واقعی این بود کـه یک فروشنده بی گناه کارت ها را فاش می کرد. این منطق کاملاً محکمی اسـت، اما من شک دارم کـه بتواند در برابر اوباش در زیرزمین کازینو مقاومت کند.
در حالی کـه کارتها رابا هم میچرخانند، عده اي از دلالها کمی بیش از حد بالا میبرند و بازیکنی کـه در پایه سوم قرار میگیرد ممکن اسـت دو کارت آخر را دریک طرف این بازی ببیند. این اطلاعات می تواند بسیار ارزشمند باشد و بدون نیاز بـه کمک داخلی بـه ان بازیکنان برتری قوی بدهد.
بدتر از ان؛ عده اي از دلالها ممکن اسـت نتوانند کارتها را بـهطور کامل بـه هم متصل کنند و کل دستهاي از کارتها را بدون مزاحمت باقی بگذارند. اگر بازیکنان دنبالهاي از کارتها را بـه خاطر میسپارند، شناسایی ان توالیها پس از چنین درهمرفتگی بسیار راحتتر خواهد بود.
حتی شافلرهای توانمند نیز می توانند آسیب پذیری ایجاد کنند. دلالهایي کـه کارتها را بـه شیوهاي تمیز و کامل باهم میچسبانند، بازیهاي کاملاً قابل پیشبینی ایجاد می کنند کـه در نتیجه پیشبینی راحتتر نتیجه برای بازیکنان مزیتی کـه می توانند نتیجه رویههاي زدن را پیشبینی کنند، میشود.
بازیهایي کـه بـه صورت دستی انجام میشوند مشکلات مشابهی دارند، و من دلالهایي را دیدهام کـه نمی دانند در حالی کـه آخرین کارت را بـه بازیکنی می دهند، بـهطور غیرارادی کارتهاي حفرهاي را چشمک میزنند. در حالی کـه آخرین کارت را از روی عرشه هل می دهید، کارت بعدی کمی از عرشه خارج میشود و از زاویهاي پایین، فقط یک لغزش از شاخص ان کارت کافی اسـت تا بازیکنان باهوش ان را بـه عنوان یک آس، ده یا راگ شناسایی کنند.
بازیهاي دستی همچنین بـه بازیکنان این امکان را میدهند کـه ناهماهنگیهایي مانند خمیدگیهاي کوچک یا فرز روی لبه کارتها را کـه برای هدایت کارتهاي ارزشمند برای التیام دستهاي خود یا شکست دادن فروشنده استفاده می کنند، تشخیص دهند.
باور کنید یا نه، اتومبیل هاي همزن اولیه عده اي از این ضعف ها را بـه ارث برده اند. بـه عنوان مثال، پس از مخلوط شدن کارت ها دریک دستگاه، در حالی کـه هنوز شرط بندی ها انجام می شد، دستها دریک سینی کوچک قرار میگرفتند.
این بدان معنا بود کـه بازیکنان قبل از تصمیمگیری در مورد این کـه کجا و چقدر بزرگ شرطبندی کنند، میتوانستند هرگونه خمیدگی یا پیچخوردگی را در ان کارتها ببینند، و من یکبار این نقص را برای مشتری در نوادا نشان دادم کـه خودروها را خریده بودو معتقد بود کـه آن ها “غیر قابل شکست” هستند.
دریک نقطه، یک برند خاص از کفشهاي کازینویی بـه لطف یک تاقچه پلاستیکی با طراحی ضعیف کـه کمی بلند بود، مستعد آشکار شدن کارتها بودو شکافی ایجاد میکرد کـه از طریق ان می توان لیست کارتهاي پخش شده را تشخیص داد. اینکار کارتینگ را برای عده اي از بازیکنان بسیار راحت کرد.
اپراتورهای کازینو، مدیران و کارکنان امنیتی ممکن اسـت هرگز متوجه این مشکل نشوند تا زمانی کـه یک بازیکن با آینه اي کـه دریک پاکت سیگار پنهان شده بود گرفتار شد! بـه لطف این پریسکوپ دست ساز، بازیکن از نمد تا کفش دید چیپسی داشت کـه انگار سرش را بـه میز گرفته بود تا کارت ها را هنگام پخش شدن ببیند!
چه کسی میداند کـه قبل از کشف مشکل، چند مارلبورو یا شتر گاف زده دیگر روی ان میز «و تعداد بیشماری دیگر» بودند؟ از ان زمان، فناوری نگاه کردن بازیکن رابا دوربینهاي کوچکی کـه در تمام اشیاء معمولی تعبیه شده اسـت.
فریبندهتر کرده اسـت، ودر یک مورد، یک دستگاه تقلب صد ساله کـه طبق معمولً برای کشیدن کارتها از آستین بالا استفاده می شود، با یک دستگاه تعبیه شده اسـت. دوربین فیلم برداری مینیاتوری کـه برای یک بازی پرمخاطره بـه داخل و خارج میرفت.
شاید قابل توجه ترین روش برای استفاده از دلالان انسانی، روشی بود کـه برای سنجش ارزش کارت سوراخ آن ها کاملاً بـه زبان بدن بستگی داشت. نویسنده در کتابچهاي کوچک با عنوان «فروشنده را بخوانید»؛ رفتارهایی را مشخص کرد کـه در برخی موارد نشان میدهد کـه فروشنده دست ضعیفی دارد یا قوی، اطلاعاتی کـه ممکن اسـت برای بازیکنان متخصص بسیار مفید باشد.
در نتیجه، دلالها دیگر ارزش کارتهاي حفرهاي را کـه در دستگاه کوچکی میکشند تا علامت خاصی را روی دهها و آسها بخوانند، نمیدانند. از آنجایی کـه این صرفاً برای بررسی بلک جک درصورت از دست دادن دست اسـت، فروشنده نمی داند کـه آیا در شرف ضربه زدن یا ایستادن اسـت و احتمالاً نمیتواند اطلاعات را آگاهانه یا در غیر این صورت سیگنال دهد.
راههاي زیادی وجوددارد کـه یک فروشنده بیگناه میتواند مزایای ناخودآگاهی را برای بازیکنان هوشیار ارائه دهد، اما حتی بهترین دلالها نیز می توانند دریک شیفت کاری طولانی خسته شوند. بنابر این شاید اتومبیلها بـه طور کلی بهتر باشند، اما من شخصاً لمس انسان را ترجیح میدهم و وقتی یک بازی دستی ارائه می شود، تمایل دارم خودم را بـه ان سمت هدایت کنم.
بـه طور کلی، دلالها عادتهایي ایجاد می کنند کـه از بازیهایي کـه با انها سر و کار دارند محافظت میکند، اما هیچکس خطاناپذیر نیست، و هر فروشندهاي آن قدر کـه دوست دارد ماهر یا ثابت نیست. دفعه بعد کـه دریک بازی زنده بیست و یک یا باکارات هستید، تماشا کنید کـه چگونه آن ها را بـه هم می ریزند و چگونه برخورد می کنند.شـما هرگز نمیدانید چه چیزی ممکن اسـت ببینید