آیا آیاتی در کتاب مقدس وجود دارد که قمار را منع کند؟ برخی گفته اند کـه سربازان رومی کـه برای لباس عیسی قرعه می انداختند، قمار می کردند. اما اگر بـه کلمات انجیل یوحنا دقیقتر نگاه کنیم، متوجه میشویم کـه سربازان برای تعیین این کـه چه کسی لباس را دریافت کرده اسـت، از قرعه استفاده می کردند.
آن ها بـه یک دیگر گفتند: “بیایید ان را پاره نکنیم.” “بیایید با قرعه تصمیم بگیریم کـه چه کسی ان را دریافت می کند.” این اتفاق افتاد تا کتاب مقدّس تحقق یابد کـه می گوید: «لباسهاي مرا بین خود تقسیم کردند و برای لباس من قرعه انداختند.» پس این کاری اسـت کـه سربازان انجام دادند. «NASB» یوحنا 19:24
اغلب برای تصمیم گیری از مقدار زیادی استفاده می شد. این معادل چیدن بزرگ ترین نی از یک گروه نی بود تا مشخص شود چه کسی عبایی را خواهد داشت. پولی در کار نبود. هیچ چیز در خطر نبود. قرعه کشی ها فقط تصمیم گرفتند کـه چه کسی لباس را دریافت کند. زمانی کـه شخصی چیزی را کـه قبلاً مالک ان اسـت.
– پول، دارایی یا دارایی – را در دسترس خطر قرار می دهد تا بیشتر بـه دست بیاورد، قمار می کند. هیچ یک از این سربازان صاحب لباس نبودند. لات فقط برای تصمیم گیری استفاده شد. در عهد عتیق نیز از مقادیر زیادی برای تشخیص اراده خدا استفاده شده اسـت. اینکار توسط بنی اسرائیل «یوشع 18: 6» و همچنین توسط کسانی کـه بـه خدا ایمان نداشتند انجام شد «یونس 1: 7».
من شنیده ام کـه وزیران میگویند کـه قمار از خدا نیست، اما من کتاب مقدس را جست و جو کرده ام و هیچ کتاب مقدسی کـه این گفته را تأیید کند، پیدا نکرده ام. آیا آیاتی در کتاب مقدس وجود دارد که قمار را منع کند؟ اگر اینطوره، ان ها کجا هستند؟
قمار هرگز مستقیماً درکتاب مقدس ممنوع نیست، اما اصول کتاب مقدسی وجوددارد کـه بـه ما می گوید کـه قمار یک گناه اسـت.
قبل از بحث در مورد قمار، مهم اسـت کـه بدانیم خدا مالک همه ی چیز دراین جهان اسـت. او صاحب همه ی چیزهایی اسـت کـه شـما و من فکر می کنیم متعلق بـه خودمان اسـت. این پیام مزمور 50 اسـت،
زیرا هر جانور جنگل مال من اسـت، چهارپایان روی هزار تپه. من هر پرنده ي کوهستان را می شناسم و هرچه در مزرعه حرکت می کند مال من اسـت. اگر گرسنه بودم بـه شـما نمیگفتم، زیرا دنیا مال من اسـت و هر چه در ان اسـت. «NASB» ص. 50:10-12
آنچه ما داریم هدیه اي از جانب خداوند اسـت، زیرا همه ی چیز در نهایت از ان اوست. او بر اساس هدف و نقشه خود از حیوانات و گیاهان در طبیعت مراقبت می کند.بـه پرندگان آسمان بنگرید کـه نه می کارند، نه درو میکنند و نه در انبارها جمع میکنند، اما پدر آسمانی شـما انها را تغذیه می کند. آیا ارزش شـما خیلی بیشتر از آن ها نیست؟ «NASB» مت. 6:26
و او از ما انتظار دارد کـه همین کار رابا انچه بـه ما داده اسـت انجام دهیم زیرا در نهایت انچه داریم واقعاً از ان اوست. ما مالک نیستیم ما فقط مباشر چیزهایی هستیم کـه او بـه ما داده اسـت.
سرپرستی یک امانت اسـت. خدا از ما انتظار دارد کـه بـه انچه بـه ما داده اسـت وفادار باشیم. او انتظار دارد کـه از ان برای تغذیه خانواده و لذت بردن از زندگی استفاده کنیم. اگر مقداری از ان را سرمایه گذاری کنیم، خدا از ما انتظار دارد کـه عاقلانه سرمایه گذاری کنیم. در لوقا 16:1-9 عیسی مَثَلي را ارائه میکند کـه شامل سرپرستی بد اسـت.
او همچنین بـه شاگردان میگفت: «مردی ثروتمند بود کـه مدیری داشت و این مدیر بـه او گزارش دادند کـه داراییهایش را هدر میدهد. و وی را صدا زد و گفت: این چه چیزی اسـت کـه از تو میشنوم؟ حساب مدیریت خودرا بدهید، زیرا دیگر نمیتوانید مدیر باشید.» «NASB» لوقا 16:1-2
کلمه اي کـه بـه عنوان مدیر ترجمه شده اسـت همان کلمه اي اسـت کـه در اول قرن بـه عنوان مباشرت ترجمه شده اسـت. 9:17. یعنی کسی کـه مباشر اسـت مدیر هم هست. در لوقا 16:1 عیسی نشان می دهد کـه کسی کـه دارایی خودرا هدر می دهد مدیر بد یا مباشری بد اسـت. مرد ثروتمند ثروت خودرا بـه مدیر اعتماد کرده بود. خدا بـه ما هم پول می دهد! خداوند انچه را کـه متعلق بـه اوست بـه ما اعتماد می کند. آیا باید ان را هدر دهیم؟
امثال 31 توصیفی از یک زن خداپرست و سخت کوش بـه ما ارائه می دهد. در پایان فصل از او تجلیل می شود. همانگونه کـه در آیه بعدی خواهیم دید، او مباشر یا مدیر خوبی اسـت.مزرعه اي را درنظر میگیرد و میخرد. از درآمد خود تاکستان می کارد.
آیه بـه ما می گوید کـه زن مزرعه اي خرید. او سرمایه گذاری کرد ودر نتیجه مقداری پول بـه دست آورد. او مباشری خوبی بودو تلاشهاي مدیریتی او منجر بـه سود شد. خداوند هیچ چیز منفی در مورد او ندارد، فقط ستایش.
این مهم اسـت کـه بدانیم خدا چیزی در برابر سود شخصی از سرمایه گذاری ندارد. این عبارات یک اصل را ایجاد می کند کـه خدا مالک همه ی چیزهایی اسـت کـه ما داریم. او کارفرمای نهایی ماست. او قرض دهنده اسـت. ما مالک نیستیم ما فقط مباشر خوب یا مباشر بد هستیم.
زن ضرب المثل بـه وضوح در سرمایه گذاری خود ریسک کرد. اما هر کاری کـه ما انجام میدهیم ریسک دارد. در سوال خود تاکید زیادی روی موضوع ریسک و قمار دارید. شـما درست میگویید کـه هر سرمایه گذاری ریسکی دارد. شـما روی موضوع ریسک تمرکز میکنید.
در واقع، هر کاری کـه ما انجام میدهیم تا حدی با ریسک همراه اسـت. برداشتن یک لیوان آب خطر دارد. ممکن اسـت با گرفتن ان شیشه بشکند و دستم را قطع کنم یا روی پایم بیفتد. آب داخل لیوان ممکن اسـت حاوی زهر باشد. رانندگی در خیابانها، بزرگراهها یا بزرگراهها خطر تصادف را بـه همراه دارد.
ممکن اسـت شخصی کـه دریک خیابان یا دریک فروشگاه ملاقات میکنم اسلحه بکشد و بـه من شلیک کند. سقف خانه ام ممکن اسـت در هنگام خواب بـه دلیل سهل انگاری سازنده یا اتفاقی منحصر بـه فرد روی من فرو بریزد.
ممکن اسـت کسی در فاصله اي دورتر بـه اسلحه شلیک کند و گلوله دیوارم را سوراخ کند و مرا بکشد. ریسک بخشی از زندگی اسـت. ریسک اجتناب ناپذیر اسـت. اما قمار بیشتر از ریسک اسـت. در این جا دو تعریف از ریسک از دو فرهنگ لغت مشهور آورده شده اسـت.
1. احتمال خطر، ضرر، جراحت و غیره. 2. در بیمه، «الف» احتمال ضرر; ب» درجه احتمال ضرر. «واژه نامه قرن بیستم جدید وبستر، خلاصه نشده. کالینز ورلد. 1977»
1. شانس یا احتمال خطر، از دست دادن، آسیب و غیره
قمار بیشتر از ریسک اسـت. در این جا دو تعریف دیگر وجوددارد.
1. باخت با شرط بندی. هدر دادن؛ ريخت و پاش کردن 2. شرط بندی کردن شرط بندی کردن «واژه نامه قرن بیستم جدید وبستر، خلاصه نشده. کالینز ورلد. 1977»
1. بازی شانس برای پول، بـه ویژه. برای سهام بالا، 2. شرط بندی «مجموع پول». 3. ریسک هاي بزرگ را بـه امید سود قابل توجه انجام دهید. «لغت نامه و اصطلاحنامه رومیزی آمریکایی آکسفورد»
در زبان انگلیسی یک کلمه برای ریسک و یک کلمه دیگر برای قمار بـه دلیل وجوددارد. همان طور کـه در فرهنگ ما استفاده می شود، قمار بیش از خطر فقط شامل می شود. این بـه عنوان “ضایعات” و “ريخت و پاش” تعریف می شود. آخرین کلمه همان کلمه اي اسـت کـه در لوقا 16:1 برای مدیر بد بـه کار رفته اسـت.
بازی با خودرو هاي اسلات در کازینو یک سطح معمولی از خطر نیست، و همچنین بازی بلک جک، چرخ رولت، کرپس یا پوکر نیز یک ریسک عادی نیست. شرط بندی در مسابقات سگ یا اسب دوانی قمار اسـت مگر این کـه صاحب اسب معروفی بـه نام Seabiscuit باشید و اسب هاي دیگر پیر باشند.
آیا سرمایه گذاری مالی قمار اسـت؟ این یک سوال مهم اسـت. برخی معتقدند سرمایه گذاری قمار اسـت. پاسخ را میتوان در تمثیلی یافت کـه عیسی درباره سه خدمتگزاری کـه اربابشان برای سرمایه گذاری بـه انها پول داده بود، گفت. وقتی ارباب از سفر طولانی خود برگشت، از هر خدمتکار پرسید کـه از سرمایه گذاری او چقدر بـه دست آورده اسـت.
و ان کـه پنج قنطار را گرفته بود، آمد و پنج قنطار دیگر آورد و گفت: «استاد، پنج استعداد را بـه من سپردی. ببینید، من پنج استعداد دیگر بـه دست آوردهام.» اربابش بـه او گفت: «آفرین، غلام خوب و وفادار. . . ان کسی کـه دو استعداد را دریافت کرده بود، آمد و گفت: «استاد، دو استعداد را بـه من امانت دادی.
ببینید، من دو استعداد دیگر بـه دست آوردهام.» اربابش بـه او گفت: «آفرین، غلام خوب و وفادار. . . و ان کسی کـه یک استعداد را دریافت کرده بود، آمد و گفت: «استاد، من تو را مردی سختگیر میدانستم کـه در جایی کـه نکاشتهاي، درو میکنی ودر جایی کـه بذری پراکنده نکردهاي، جمع می کني. و من ترسیدم و رفتم و استعداد تو را در زمین پنهان کردم. ببین، انچه مال توست را داری.» «NASB» مت. 25:20-25
دو نفر از سه برده عاقلانه سرمایه گذاری کردند. یکی نکرد. دو تن از غلامان کمی ریسک کردند. یکی نکرد. پاسخ برده سوم انچه را کـه ما قبلاً میدانیم آشکار می کند. هیچ سرمایه گذاری هرگز قطعی نیست. وقتی یک کشاورز محصولی می کارد، در حال انجام یک قمار یا ریسک اسـت.
وقتی بردگان پول خودرا سرمایه گذاری می کردند، قمار یا ریسک می کردند. وقتی ماهیگیر برای ماهیگیری میرود، مطمئن نیست چه اتفاقی خواهد افتاد. در هر یک از این موقعیتها، سرمایهگذاری با خاطرجمعی معقول انجام شده اسـت کـه تلاشها نتیجه خواهد داد. ارباب در مَثَل، دو برده را کـه عاقلانه سرمایه گذاری کرده بودند، تجلیل کرد. قمار نکردند.
اگر فرد مبتدی باشد یا در تحقیقات خود غیرمسئول باشد، سرمایه گذاری در بورس را میتوان قمار تلقی کرد. اگر فرد مبتدی باشد، ساده لوح اسـت و وارد سطح بالایی از ریسک شده اسـت – قمار. هر کتاب خوبی در زمینه سرمایه گذاری بـه شـما می گوید کـه اگر تازه کار هستید، سرمایه گذاری ریسک بالایی دارد. میتوان گفت قمار میکنند.
انها در کازینو بازی نمیکنند، اما آن ها مباشر بی خیال پول خدا هستند. آن ها باید اجازه می دادند کـه یک متخصص آموزش دیده انها را راهنمایی کند. قمار عادتی یا اجباری گناه اسـت. هدر دادن امکانات خدا گناه اسـت.
وقتی در مورد قمار صحبت می کنیم، طبق معمولً بـه یک الگوی مداوم از قمار اشاره می کنیم. برخی افراد برای تفریح قمار میکنند. از آنجایی کـه خدا از ما انتظار دارد کـه مباشران خوبی برای انچه بـه ما داده اسـت باشیم، آیا ضرر کردن 100000 دلار، 10000 دلار، 5000 دلار، 1000 دلار، 500 دلار، 100 دلار، 50 دلار یا 10 دلار اشکالی ندارد؟ یک مهماندار خوب چقدر میتواند از دست بدهد و همان گونه یک مهماندار خوب باشد؟
آیا خدا خوشحال می شود کـه ما پول وی را بـه جای سرمایهگذاری در خدمت کلیسا، غذا دادن بـه عده اي از فقرا، حمایت از مبلغان مذهبی، خرید لباس یا غذا برای خانواده خود، یا دادن ان بـه گیدئونها برای خرید انجیل، خشنود میکنیم؟ گیدئون ها میتوانند انجیل ها رابا سنت بر دلار چاپ کنند. خداوند کارفرمای نهایی ماست. او هر چه داریم بـه ما داده اسـت. او از ما انتظار دارد کـه مباشران خوبی باشیم و پول وی را هدر ندهیم. قمار گناه اسـت.
در این جا چند دستورالعمل در مورد تشخیص درست از غلط وجوددارد، زمانی کـه کتاب مقدس بـه طور مستقیم بـه موضوعی اشاره نمیکند:
همه ی چیز سودمند نیست. «NIV» اول قرنتیان 6:12
من بـه هیچ چیز مسلط نخواهم شد. «NIV» اول قرنتیان 6:12
ما نباید در فعالیت هایي کـه میدانیم ممکن اسـت باعث لغزش دیگران شود زیاده روی کنیم. «بـه عبارت دیگر» اول قرنتیان 8:13
انجام دادن . . . همه ی بـه جلال خدا «NIV» اول قرنتیان 10:31
اگر مرا دوست داری، احکام مرا حفظ کن. «NIV» یوحنا 10:27; l4:l5؛ 2l