بازی برق زدن یک بازی تاس اسـت کـه میتواند با دو یا چند بازیکن انجام شود و شبیه سایر بازی ها از جمله 1000/5000/1000 ؛ Cosmic Wimpout ؛ Greed ؛ Hot Dice ؛ Zonk و Darsh و غیره اسـت. اگر چه گفته میشود ریشه این بازی از اوایل دوره مدرن اسـت ؛ اما فقط در اوایل دهه 1980 بود کـه Farkle بـه صورت تجاری بـه بازار عرضه شد. می خوای بازی کنی؟ قوانین نسبتاً ساده اي هستند.
1- بازیکنان خودرا دور یک میز یا سطح صاف دیگر جمع کنید. تعیین کنید کـه چه کسی برای نخستین بار رول میکند با اینکه هر بازیکن یکبار بچرخد. بازیکنی کـه بالاترین میزان رول را دارد ؛ اول کار را شروع میکند. بازیکنان بـه نوبت در جهت عقربه هاي ساعت حرکت میکنند.
2- مطمئن شوید همه ی سیستم امتیاز استاندارد را میدانند. این کمک میکند تا بازی روان پیش برود.
رول 1 ارزش 100 امتیاز دارد.
رول 5 ارزش 50 امتیاز دارد.
یک رول سه تایی 100 برابر ارزش اسمی ان اسـت. بـه عنوان مثال ؛ اگر سه 2 دور بزنید ؛ مجموع شـما 200 امتیاز خواهد بود ؛ 3 5 ؛ 500 امتیاز و غیره. با این حال ؛ یک استثنا important مهم دراین قاعده وجوددارد؛ سه 1 بـه جای 100 امتیاز ؛ 1000 امتیاز دارند.
3- با رول بازیکن اول شروع کنید. هر شش تاس را هم زمان بچرخانید و حداقل یک “تاس نقطه اي” را بردارید ؛ یعنی هر تاس کـه دارای امتیازهایی مانند 1 یا 5 یا سه نوع باشد.
بازیکنان وادار نیستند همه ی تاسهای نقطه اي را کنار بگذارند. درنظر گرفتن استراتژی مهم اسـت. بـه عنوان مثال ؛ در مواردی کـه بازیکن تاس هاي دو امتیازی مانند 1 و 5 میچرخد ؛ میتوان استراتژیک بود کـه 1 را کنار بگذارید و دیگری رابا بقیه تاسهای غیر نقطه اي قرار دهید. با اینکار ؛ ممکن اسـت شانس بیشتری برای غلبه بر سه نوع «یا ترکیب دیگر» داشته باشید ودر نتیجه امتیاز خودرا افزایش دهید.
4- قوانین استاندارد “farkling” و “تاس داغ” را رعایت کنید. در مورد مورد اول ؛ این نام بازی از این جا گرفته شده اسـت.
اگر پخش کننده رول شود و تاس نقطه اي ظاهر نشود ؛ این “farkle” نامیده میشود. درصورت یک زخم ؛ بازیکن تمام تاسهای امتیازی جمع شده در ان دور را از دست میدهد. سپس نوبت بـه بازیکن بعدی در سمت چپ منتقل میشود.
اگر بازیکن رول کند و هر شش تاس بـه تاس نقطه اي تبدیل شود ؛ چیزی کـه بـه ان “تاس داغ” میگویند ؛ بازیکن باید قبل از توقف و اضافه کردن امتیاز جمع شده ؛ همه ی تاس ها را یکبار دیگر بچرخاند. هیچ محدودیتی در تعداد “تاس هاي داغ” بازیکن ممکن اسـت دریک نوبت بچرخد.
5- تاس هاي باقیمانده را بچرخانید بـه عبارت دیگر ؛ بازیکن میتواند جمع شود تا امتیاز بیشتری را جمع کند ؛ یا امتیازات کسب شده را متوقف کرده و نگه دارد. در تصمیم گیری در مورد غلتیدن یا توقف ؛ بـه دقت استراتژی را درنظر بگیرید. بـه عنوان مثال ؛ اگر یک بازیکن 1؛2؛3؛3؛3؛5 پرتاب کند ؛ هر یک از بازی هاي زیر امکانپذیر اسـت:
سه 3 بـه عنوان 300 امتیاز کسب کنید و سپس سه تاس باقیمانده را بچرخانید.
تک را 1 بـه عنوان 100 امتیاز بگیرید و سپس پنج تاس باقیمانده را بچرخانید.
5 را بـه عنوان 50 امتیاز کسب کنید و پنج تاس باقیمانده را بچرخانید.
سه 3 ؛ تک 1 و 5 5 را در مجموع 450 امتیاز بدست آورید و قالب باقیمانده را بچرخانید.
سه 3 ؛ تک 1 و 5 5 در مجموع 450 امتیاز کسب کنید. چرخش را متوقف کنید و امتیاز 450 را کسب کنید.
اگر بازیکن بـه غیر از مورد آخر ؛ در هر یک از موارد بالا همان گونه بـه غلتک زدن ادامه دهد ؛ در خطر چرخاندن یک کرک و از دست دادن تمام نقاط جمع شده از ان پیچ اسـت.
با این حال ؛ اگر انها پنج تاس بزنند و فقط یک کشته باقی بمانند ؛ 1 بـه 3 شانس دارند کـه 1 یا 5 کنند. سپس ؛ با بـه دست آوردن هر شش تاس ؛ “تاس داغ” خواهند داشت و میتوانند هر شش را بچرخانند برای کسب امتیاز بیشتر دوباره تاس کنید.
6- پس از چرخش هر بازیکن ؛ تمام امتیازات جمع شده را روی کاغذ ثبت کنید. برای داشتن بازی عادلانه و سرگرم کننده ؛ نگه داشتن سوابق واضح مهم اسـت!
7- بازی کنید تا یک برنده اعلام شود. برای برنده شدن ؛ یک بازیکن باید 10000 امتیاز کسب کند. بعد از اینکه یک بازیکن بیش از 10 هزار بازیکن گرفت ؛ بازیکنان دیگر یک نوبت میگیرند تا سعی کنند بازیکن اول را از بازی خارج کنند. بر اساس این آخرین غلبه برنده اعلام کنید و دوباره بازی کنید!
1- بازیکنان خودرا دور یک میز یا سطح صاف دیگر جمع کنید. تعیین کنید کـه چه کسی برای نخستین بار رول میکند با اینکه هر بازیکن یکبار بچرخد. هر شخصی کـه بالاترین امتیاز را کسب کند نخستین بازیکن اسـت ؛ همان طور کـه در بازی استاندارد Farkle وجوددارد.
2- تنوع نمره گذاری کـه میخواهید با ان بازی کنید را تعیین کنید. تغییرات معمول عبارتند از:
یک «1 ؛ 2 ؛ 3 ؛ 4 ؛ 5 ؛ 6» مستقیم روی یک رول ارزش 1500 ؛ 2000 یا 3000 امتیاز یا بدون امتیاز را دارد.سه جفت «بـه عنوان مثال ؛ 2 ؛ 2 ؛ 3 ؛ 3 ؛ 5 ؛ 5» بـه عنوان 500 ؛ 600 ؛ 750 ؛ 1000 یا 1500 امتیاز کسب میشود.یک خانه کامل «سه نوع و یک جفت» ارزش سه نوع یک نوع دلار را دارد بـه اضافه 250 امتیاز «بـه عنوان مثال ؛ 3 ؛ 3 ؛ 3 ؛ 2 ؛ 2 = 550 امتیاز».
دو مجموعه از سه نوع: 2500 امتیاز چهار شماره بـه عنوان 1000 امتیاز بـه دست میآید ؛ یا دو برابر سه برابر میشود ؛ یا سه برابر را از یک نوع چهار برابر میکند.
پنج نوع از ان بـه عنوان 2000 امتیاز بـه دست میآید ؛ یا سه برابر از یک نوع را سه برابر میکند ؛ یا شش برابر سه برابر از یک نوع.
شش نوع از ان بـه عنوان 3000 امتیاز بـه دست میآید ؛ یا سه برابر از یک نوع را چهار برابر میکند ؛ یا هشت برابر ارزش یک نوع.
شش شماره 5000 ارزش دارد ؛ یا بازیکن فوراً برنده اعلام میشود.
بازی با پنج تاس بـه جای شش. عده اي از ترکیبات نمره گذاری «بـه عنوان مثال سه جفت» دراین نسخه از Farkle امکانپذیر نیست.بازی در تیم ها ؛ نه فردی. بازیکنان یک تیم امتیازات خودرا ترکیب میکنند ودر مقابل تیم هاي دیگر قرار میگیرند.
قبل از شروع گلزنی ؛ آستانه نوبت دهانه بازیکنان را تعیین کنید. آستانه هاي مشترک 350 ؛ 400 ؛ 500 و 1000 اسـت. در ابتدای بازی ؛ هر بازیکن باید بـه نوبه خود پرتاب کند تا زمانی کـه بـه آستانه برسد. پس از ان مرحله ؛ انها میتوانند در هر پیچ بعدی توقف یا ادامه نورد را انتخاب کنند.
تغییر امتیاز برنده بـه بیشتر یا کمتر از 10؛000 امتیاز «بـه عنوان مثال ؛ 20؛000 یا 5000 امتیاز». گزینه دیگر این اسـت کـه نمره دقیقاً 10؛000 امتیاز بدست آید کـه بـه ان نسخه “رفاه” Farkle گفته میشود. اگر یک بازیکن بالاتر از 10 هزار امتیاز کسب کند ؛ تمام امتیازات کسب شده در ان دور با کمترین امتیاز بـه بازیکن منتقل میشود.
تغییر قوانین اخلاقی. اگر بازیکنی سه بار پشت سر هم بزند ؛ 500 یا 1000 امتیاز از دست میدهد.بـه بازیکنان اجازه میدهد نوبت خودرا با غلتاندن تاس باقیمانده از رول بازیکن قبلی «ان تاسهایی کـه برای امتیازدهی کنار گذاشته نشده اند» شروع کنند. اگر بازیکن در نخستین رول با هر یک از تاس ها امتیاز کسب کند ؛ علاوه بر هر امتیاز دیگری ؛ 1000 امتیاز نیز دریافت میکند. بـه این حالت High Stakes «Piggy-backing» گفته میشود.
4- در مورد تمام قوانین موافقت کرده و سپس شروع بـه بازی میکنید. بـه نوبت در جهت عقربه هاي ساعت بچرخید و تا مشخص شدن برنده بچرخید. خوش بگذره!