حکم شرط بندی در سایت های شرط بندی و نیز حکم ایجاد سایت شرط بندی از مراجع تقلید را برای شما گرد آوری نموده ایم با ما همراه باشید.با توجه به توسعه روزافزون سایت های شرط بندی و نقل و انتقال پول هایی از این طریق، نظر مراجع تقلید در این خصوص را جویا شدیم. در سال های اخیر با گسترش پدیده شرط بندی های اینترنتی و تبادل پول هایی از این طریق میان افراد که بعضا مبالغ کلانی را نیز شامل میشود.
این بحث مطرح است که آیا این شرط بندی ها قمار تلقی میشود یا خیر. در همین رابطه خبرنگار موج با تماس با دفتر چند تن از آیات مراجع نظر آن ها را در خصوص قمار و سایت های شرط بندی جویا شد.
طبق نظر حضرت آیت الله خامنه ای پاسور عرفاً از آلات قمار محسوب مىشود و بازى با آن مطلقاً حتى بدون شرطبندى حرام است ولى بازى از طریق کامپیوتر اگر به تنهایى باشد، جایز است و الا جایز نمىباشد و شرط بندی بر آن اگر نوعی تأیید آن محسوب شود نیز حرام است.
در خصوص سایت های شرط بندی نیز ایشان تاکید دارند، شرکت در پیش بینی برد و باخت مسابقاتی مانند فوتبال فى نفسه اشکال ندارد، هر چند احتیاط در ترک آن است، اما مجرّد شرط بندى موجب مالکیت برنده نمیشود، بلکه برای مالکیت، لازم است مالک جایزه در ضمن یکی از عقود شرعی مانند هبه یا صلح، آن را به برنده تملیک کند.
طبق نظر آیت الله جوادی آملی قمار به چیزی گفته میشود که در آن برد و باختی وجود داشته باشد به این صورت که دو طرف پولی را وسط گذاشته باشند و هر کسی که شرط را برد یا در بازی برنده شد، صاحب آن پول میشود. در همین رابطه این کار میتواند در سایت های شرط بندی و یا حتی تلویزیون انجام شود.
براین اساس سایت های شرط بندی از نظر این مرجع تقلید، حکم قمار خانه مجازی را دارند.
طبق دیدگاه آیت الله نوری همدانی هر چیزی که در آن حکم برد و باخت به این صورت که طرفین خودشان پولی را وسط بگذارند، داشته باشد حرام است.سایت های شرط بندی هم اگر کارشان با ردو بدل کردن پول باشد، فعل حرامی را مرتکب می شوند و در حکم قمارخانه مجازی هستند و لذا همان حکمی در قانون مجازات اسلامی برای قمارخانه ها تعیین شده، بر این سایت ها نیز مترتب است.
طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی هم هر گاه دو طرف پولی را برای برد و باخت وسط گذاشته باشند، قمار انجام داده اند. بنابراین سایت های شرط بندی هم اگر از مردم پولی را بگیرند و به برنده بپردازند، کار قمار را انجام میدهند و قمار خانه مجازی هستند و قانون مجازات اسلامی بر انها مترتب میشود.
طبق دیدگاه آیت الله وحید خراسانی قمار به چیزی گفته میشود که کاری یا کالا بین طرفین معامله نشده باشد و دو طرف تنها با شرط بندی به آن پول دست یابند.
اما از دید این مرجع تقلید به پیش بینی و در سایت های شرط بندی به راحتی نمیشود حکم قمار داد و هر چند کاری حرام است و جایز نیست و پولی که از این طریق نصیب افراد میشود هم حرام است.
از نظر آیت الله صانعی قمار به کاری می گویند که افراد به آسانی و از طرف برد و باخت به پولی دست یابند. در قمار دو طرف پولی را وسط می گذارند و نفس کار برای پول است. لذا اشاعه و ترویج قمار از نظر شرعی حرام است.سایت های شرط بندی هم در حکم قمار خانه مجازی هستند زیرا همان فعل حرام در آنجا انجام میشود.
طبق نظر آیت الله شبیری زنجانی هر کاری با هدف برد و باخت و کسب پولی که دو طرف برای این منظور کنار گذاشته باشد، قمار و از نظر شرعی حرام است. در همین رابطه سایت های شرط بندی هم کارشان قمار محسوب میشود و نامیدن انها با اسم قمارخانه مجازی و یا غیره تاثیری در کارشان و حرمتش ندارد.
از نظر ایشان برخورد با این سایت ها در قالب قانون مجازات اسلامی و بحث قمارخانه، بسته به نظر قاضی دارد.
از نظر آیت الله سیستانی هر برد و باختی با شرط کسب پول طرف مقابل، حرام است لذا بازی با آلات قمار حتی بدون شرط نیز حرام است اما بازی با وسایل دیگری مانند شطرنج بدون منظور کردن برد و باخت دو طرفه حرام نیست. در همین راستا کار سایت های شرط بندی حرام است و میتوان به آنها اصطلاح قمارخانه مجازی را اطلاق کرد. لذا علی القاعده باید احکام قانون مجازات اسلامی در خصوص قمارخانه ها، شامل این سایت ها نیز شود.
طبق نظر آیت الله مظاهری در بازی برد و باختی که مبنای آن شرط بندی باشد حتی اگر با آلات قمار انجام نشود مانند شبکه های هرمی، فعل قمار انجام شده است. براین اساس سایت های شرط بندی هم قمار محسوب میشوند و کارشان حرام و تبلیغ برای این سایت ها نیز حرام است.از نظر ایشان به این سایت ها میتوان عنوان قمارخانه مجازی داد.
از دیدگاه آیت الله صافی گلپایگانی شرط بندی در اسلام جایز نیست و سایت هایی که به طور اخص کارشان شرط بندی باشد، کار خلاف شرع انجام میدهند و دادگاه باید تشخیص دهد که احکام مربوط به قمارخانه ها در قانون مجازت اسلامی درج شده، شامل حال این سایت ها میشود یا خیر.
با توجه به تاکید ویژه علما و مراجع تقلید بر حرمت قمار و از طرفی رواج قمار در شکل جدید در سایت های شرط بندی، خبرگزاری موج بر آن است به دلیل تاثیر منفی شرط بندی ها و انجام فعل حرام در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و دینی جامعه اسنادی در خصوص افراد و نهادهای ذی نفع حامی این سایت ها را منتشر سازد.
اهمیت افشای نام اشخاص و نهادهای پشت پرده قمارخانه های مجازی با توجه به مترتب بودن احکام قانون مجازات اسلامی بر آنها، میتواند اثر ویژه ای در جلوگیری از توسعه روزافزون این مساله در کشور داشته باشد. ضمن آنکه عده ای از افراد فعال این حوزه با هماهنگی سرویس های اطلاعاتی بیگانه و اجرای دستورات انها با هدف اخلال در نظام مالی و اقتصادی کشور، به این مساله کمک می کنند.
لذا با توجه به آنکه روزانه مبالغ کلانی ارز از کشور به این طریق خارج میشود که در شرایط بازگشت احتمالی تحریم و فضاسازی های جنگ روانی دشمن، افشاگری مذکور میتواند در راستای منافع ملی قلمداد شود.
تب و تاب جام جهانی بالا گرفته و شاید بد نباشد، با توجه به فراگیرشدن شرط بندی بر سر نتایج بازیها، احکام کلی آن را بدانیم.تب و تاب جام جهانی و بازی های فوتبال همیشه از بقیه رشتههای ورزشی داغتر بوده و به خاطر هیجان و لذتی که دارد، بیشتر مورد اقبال مردم دنیا قرار میگیرد. یکی از لذت بخش ترین رفتارهایی که در تماشای فوتبال وجود دارد، کریخوانی است که گاهی در لفظ یا به شکل جدی بر سر نتایج بازی ها در قالب شرط بندی صورت میگیرد.
شرط بندی در جهان بر سر بازی های متفاوتی انجام میشود که به روزترین و داغ ترین بحث آن امروز، بازی های جام جهانی 2018 روسیه است؛ اما باید بدانیم این شرط بندی و بُرد و باخت در بازی ها اعم از فوتبال، والیبال، کشتی، بسکتبال و … از منظر اسلام چه حکمی دارد؟
با این که قمار در اسلام حرام و گناهی بزرگ معرفی شده است، ولی شرط بندی در ۳ مورد در اسلام مشروع است: ۱. شنا ۲. تیراندازی ۳. سوارکاری. البته، نکته مهم این است که خود شرکت کنندگان در این سه مسابقه می توانند شرط بندی کنند؛ نه تماشاگران این مسابقات.
1 ـ پرسش: «توتو» به برگههايى گفته مىشود كه در آن تيمهاى بزرگ فوتبال باشگاهى و ملى جهان ذكر شده و افراد آن برگهها را تهيه كرده، برد و باخت تيمها را پيش بينى مىكنند و بابت آن پول مىدهند، هرچه مقدار پولى كه مىپردازند بيشتر باشد، مىتوانند مبالغ مضاعفى را ببرند. شركت در اين پيشبينى با پرداخت پول چه حكمى دارد؟ پول حاصل از برنده شدن در آن حرام است يا حلال؟
پاسخ: اين عمل شرطبندى محسوب شده و در حكم قمار است و جايز نيست و دادن و گرفتن اين پول هم حرام است.
2 ــ پرسش: به دليل علاقه به ورزش به خصوص فوتبال، در پيشبينى بازىهاى ايرانى و خارجى شركت مىكنم و از بابت شركت كردن در اين مسابقه مقدارى پول مىپردازم. اگر تمام پيشبينىهاى اين بازىها را درست انجام داده باشم، در ليست برندهها قرار مىگيرم. مىخواستم بدانم كه اگر يك روز برنده شدم و در ليست گيرندگان جايزه قرار گرفتم، آيا پولى را كه به دست مىآورم مىتوانم خرج كنم يا نه؟
پاسخ: عمل مزبور جايز نيست و نمىتوان در جايزه تصرف نمود.
3 ــ پرسش: آیا شرط بندی با پول یا غیر آن در بازی با غیر آلات قمار جایز است؟
پاسخ: شرط بندی در بازی جایز نیست، هرچند بازی با غیر آلات قمار باشد.
4 ــ پرسش: آیا اگر افراد بدون شرطبندی و قصد قمار و بُرد و باخت و کسب درآمد، بلکه فقط برای سرگرمی و مشغول بودن، مبادرت به بازی با ورق کنند، آن افراد مرتکب حرام شدهاند؟ حضور در مجالس بازی با ورق برای تفریح چه حکمی دارد؟
پاسخ: بازی با ورقی که عرفاً از آلات قمار محسوب میشود، بهطور مطلق حرام است و جایز نیست انسان با اختیار در مجلس قمار یا بازی با آلات قمار شرکت کند.
1 ــ پرسش: چنانچه انسان با دوست خود قرار بگذارد که اگر مثلا در مسابقه «پینگ پنگ» هر کدام برد دیگری را مهمان کند، مثلا به صرف نوشابه، حال این کار برای هر یک از طرفین چه حکمی دارد و اصولا قرار ما با چه نیتی میتواند بلا اشکال باشد؟
پاسخ: چنانچه به صورت شرط بندی باشد، حرام است.
2 ــ پرسش: میدانیم که شرط بندی حرام است؛ آیا اگر بگوییم هر کس باخت مثلا به جای پول باید چند صلوات بفرستد؛ باز هم حرام است؟
پاسخ: حرام نیست.
3 ــ پرسش: در مسابقات فوتبال که تیم برنده پول می گیرد، حلال است یا حرام؟
پاسخ: اگر با شرط باشد، حرام است.
4 ــ پرسش: آیا شرط بندی برای مسابقات اسب سواری حلال است یا حرام؟
پاسخ: شرط بندی فقط بین افراد شرکت کننده در مسابقه حلال است.
5 ــ پرسش: شرط بندی در مقادیر جزئی مثل «نوشابه» اشکال دارد؟
پاسخ: اگر بعد از شرط بندی فرد از روی رضایت بدهد، اشکال ندارد.
6 ــ پرسش: شرط بندی حلال چیست؟ آیا میتوان در ورزشهای رایج مثل فوتبال و یا امور دیگر شرط بندی نمود؛ البته با رضایت طرفین؟پاسخ: شرط بندی فقط در تیراندازی و اسب دوانی و وسایل جنگی کنونی، همچون تفنگ و هفت تیر حلال است.
7 ــ پرسش: بنده قصد راه اندازی وب سایتی به شرح زیر دارم: لیست مسابقات ورزشی بین تیم های بزرگ در وب سایت قرار داده میشود. کاربران مسابقه مورد نظر خود را انتخاب و با کاربر دیگری اقدام به شرط بندی میکند. پس از اتمام مسابقه و معلوم شدن نتایج، مبلغ شرط بندی به حساب برنده منتقل خواهد شد. ضمن این که 15% از مبلغ برنده شده به عنوان کارمزد توسط وب سایت کسر خواهد شد. آیا بنده این اجازه را دارم؟
ــ پاسخ حضرت آیت الله العظمی خامنهای «مد ظله العالی»: در فرض سؤال جایز نیست.
ــ پاسخ حضرت آیت الله العظمی سیستانی «مد ظله العالی»: اگر ملزم باشد پولی پرداخت کند یا بر اساس شرط باشد، جایز نیست.
ــ پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی «مد ظله العالی»: در فرض سوال جایز نیست.
ــ پاسخ حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی «مد ظله العالی»: عمل مذکور قمار بوده و گرفتن پانزده درصد هم حرام است و وجهی برای حلیت ندارد. بلی اگر شخص ثالثی از مال شخصی اش جایزه را بدهد مانعی ندارد، در مسابقات اسب دوانی و تیر اندازی هم که مورد اجازه شرع است مسابقه بین طرفین شرکت کننده «سوار کار و تیر انداز» بلا مانع است، نه شرط بندی برای پیش بینی مسابقات.
ــ پاسخ حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «مد ظله العالی»: این نوع کسبها وجهه شرعی ندارد و باید از آن اجتناب شود.
تنها راه جایز بودن چنین شرط بندی این است که جایزه توسط موسسه یا شخص ثالثی پرداخت شود؛ مانند اغلب مسابقات تلویزیونی که شرکتی برای تبلیغات خود جوایز را تقبل میکند. هرچند که در این صورت دیگر شرط بندی نیست و پیش بینی نام دارد. در خصوص اسب دوانی و تیراندازی هم که تنها شرط بندی بین طرفین شرکت کننده «سوارکار و تیرانداز» بلا مانع است، نه شرط بندی برای پیش بینی مسابقات نباید پولی از شرکت کنندگان گرفته شود
در مواردی که جایزه را شخص یا شرکت ثالثی میدهد نیز اگر در ابتدا مبلغی جهت انجام هزینههای مسابقه از طرفین مسابقه گرفته شود و در نهایت بخشی از آن برای جایزه آنها صرف شود، چون جایزه از اموال بازنده گرفته شده است شرط بندی و حرام است.
مطابق فتوای عده ای از فقها «از جمله رهبر معظم انقلاب» اگر طرفین، در شرط بندی جدی نباشند و شرط الزام آوری برای مسابقه خود قرار ندهند و فقط به صورتی تفریحی و شوخی قراری بگذارند که خود را مجبور به انجام آن ندانند در اصل شرط بندی نکرده اند و اشکالی ندارد. البته فرض ما در غیر آلات قمار است مانند مسابقات تفریحی فوتبال و والیبال؛ وگرنه هرنوع بازی با آلات قمار حتی بدون شرط حرام است.
برای مثال چند دوست بر سر بستنی یا نوشابه مسابقه فوتبال میدهند و دو طرف هم در کار خود جدی نیستند و جنبه شوخی و سرگرمی دارد. حتی اگر هم بازنده بستنی را بخرد با رضایت قلبی و بدون نیت شرط بندی است. این مورد اشکالی ندارد و اصلا شرط بندی محسوب نمیشود. البته همین موارد نیز اولا نباید جدی شود، و ثانیا نباید اجباری در کار باشد وگرنه با وجود مبالغ اندک مشمول حرمت قمار خواهند شد.
پاسخ دفاتر مراجع عظام در خصوص سؤال مذکور به این شرح است؛
ــ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنهای «مد ظله العالی»: جایز نیست.
ــ دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی «مد ظله العالی»: جایز نیست.
ــ دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی «مد ظله العالی»: در صورتى که از شرکت کنندگان پولى بگیرند و به قید قرعه از محلّ پول هاى دریافتى جوایزى به برندگان بپردازند، این کار حرام است.
ــ دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی «مد ظله العالی»: گرفتن پول برای جایزه دادن در مقابل پیش بینی نتایج مسابقات حرام است.
پاسخ: اين عمل شرطبندى محسوب شده و در حكم قمار است و جايز نيست و دادن و گرفتن اين پول هم حرام است.
پاسخ: عمل مزبور جايز نيست و نمىتوان در جايزه تصرف نمود.
پاسخ: شرط بندی در بازی جایز نیست، هرچند بازی با غیر آلات قمار باشد.
پاسخ: بازی با ورقی که عرفاً از آلات قمار محسوب میشود، بهطور مطلق حرام است و جایز نیست انسان با اختیار در مجلس قمار یا بازی با آلات قمار شرکت کند.
ــ پاسخ: چنانچه به صورت شرط بندی باشد حرام است.