بازی مار و پله زنده «Live Snakes And Ladders» با این صفحه آموزشی مفید، همه ی چیز را در مورد تاریخچه مارها و نردبان ها و مارها و نردبان ها بیاموزید. حقایق سرگرمکننده، دستورالعملهاي مارها و نردبانها و پیوندهایی بـه منابع برای پشتیبانی از آموزش خود دراین موضوع را خواهید یافت.
Snakes and ladders یک بازی رومیزی باستانی هندی اسـت کـه امروزه بـه عنوان یک بازی کلاسیک در سراسر جهان شناخته میشود. این بازی بـه دو یا چند بازیکن نیاز دارد و روی تخته اي با مربع هاي عدد گذاری شده و شبکه بندی شده انجام میشود. در سراسر تخته، مارها و نردبان هایي وجوددارد کـه مربع هاي مختلف را بـه هم متصل میکنند. بازیکنان یک قالب میاندازند و روی تخته حرکت میکنند. فرود آمدن روی یک نردبان بازیکن را بـه مربعی بالاتر از تخته میبرد، در حالی کـه فرود آمدن روی یک مار بـه این معنی اسـت کـه انها باید بـه مربع قبلی برگردند.
هدف بازی رسیدن بـه میدان نهایی اسـت. این بازی یک مسابقه اسـت کـه بر اساس شانس محض اسـت و بین کودکان محبوب اسـت.
تاریخچه مارها و نردبانها را میتوان بـه هند باستان، جایی کـه بـه نام موکشاپات یا موکشا پاتامو شناخته می شد، دنبال کرد. عده اي از مردم فکر میکنند کـه توسط رهبران معنوی هندی اختراع شده اسـت، اگر چه این نامشخص اسـت. تصور میشود این بازی در اوایل قرن دوم قبل از میلاد انجام شده اسـت.
این بازی بـه عنوان یک راهنمای اخلاقی برای کودکان عمل میکرد: مربع هایي کـه شامل نردبان بودند نمایانگر فضایل بودند، در حالی کـه مربع هایي کـه مارها را نشان می دادند نشان دهنده بدی ها بودند. پیشرفت در تابلو نشان دهنده یک سفر زندگی بود. نردبان ها سمبل اعمال خوب مانند مهربانی، ایمان و فروتنی بودند، در حالی کـه مارها سمبل اعمال بد مانند خشم، قتل و دزدی بودند.
این بازی حاوی یک پیام اخلاقی بود: اینکه رستگاری از طریق اعمال صالح قابل دستیابی اسـت، در حالی کـه اعمال شیطانی منجر بـه تولد دوباره در اشکال پایین تر زندگی میشود. این در عکس هایي کـه گاه تابلوها را زینت میداد، منعکس می شد. قسمت بالای تخته ها اغلب با خدایان، فرشتگان و دیگر موجودات باشکوه تزئین شده بود، در حالی کـه قسمت پایین ان انسان، حیوانات و گل ها را نشان می داد.
در بازی اصلی هندو، تعداد مارها از نردبانها بیشتر بود، کـه نشان می دهد پیمودن مسیر اخلاقی از زندگی پر از اعمال بد دشوارتر اسـت.
در اواخر قرن نوزدهم، حاکمان استعماری نسخه اصلاح شده بازی را بـه انگلستان منتقل کردند. رذایل و فضایل هندی برای بازتاب مفاهیم ویکتوریایی از اخلاق اقتباس شده بود.نردبانهاي صرفهجویی، توبه و صنعت بـه میدانهاي تحقق، فیض و موفقیت منتهی می شد، در حالی کـه بیماری، رسوایی و فقر در ته مارها در زیادهروی، نافرمانی و بیحوصلگی یافت می شد.
نسخه انگلیسی دارای تعداد مساوی مار و نردبان بود کـه سمبل این ایده بود کـه برای هر گناه، فرصتی برای رستگاری وجوددارد. در نهایت، این بازی از زیر و بم اخلاقی و مذهبی خود خلع شددر سال 1943؛ یک نسخه آمریکایی از بازی بـه نام Chutes and Ladders توسط میلتون بردلی ساخته شد.
هر بازیکن با یک نشانه یا شکل در مربع “1” در گوشه سمت چپ پایین تخته شروع میکند.بازیکنان بـه نوبت یک قالب میاندازند و نشانه خودرا مطابق با عددی کـه میاندازند حرکت میدهند. اگر آن ها یکی را رول کنند، یک مربع حرکت میکنند. اگر انها یک رول دو، دو مربع حرکت میکنند، و غیره.
اگر بازیکنی در انتهای پایینی یک نردبان فرود بیاید، از ان نردبان بـه مربعی کـه انتهای بالایی ان را نشان می دهد، «بالا میرود».برعکس، اگر بازیکنان روی مربع با عدد بالاتر یک مار فرود بیایند، بـه پایین ترین مربع ان سقوط میکنند. اگر بازیکنی شش رول کند، پس از جابجایی توکن خود، رول دیگری دریافت میکند. برای افزایش سرعت بازی، بازیکنان میتوانند از دو تاس استفاده کنند.هر کس زودتر بـه آخرین مربع برسد برنده اسـت.
با این منبع ریاضی مفید، مهارت هاي شمارش را دریک زمینه سرگرم کننده و خودجوش تمرین کنید.
با این منبع 1 تا 100 مار و نردبان، مهارت هاي اعداد را بیشتر توسعه دهید. ایده آل برای تمرین شمارش و حساب.
با این قالب تابلوی قابل ویرایش تابلوی خودرا طراحی کنید. ان را متناسب با کلاس خود شخصی سازی کنید یا کودکان را مجبور کنید ایده هاي تزئینی خودرا ارائه دهند.
با این بازی رومیزی با مضمون زبان، صداهای صوتی فاز 2 را تمرین کنید.