بازی نوک اوت ویست Knockout Whist یک بازی کارتی هیجان انگیز اسـت کـه دو تا هفت بازیکن میتوانند از ان لذت ببرند. حتماً در هر راند یک ترفند انجام دهید تا از این بازی حذف نشوید! آموزش تصویری و توضیح نوشتاری نحوه بازی با ورق ناک اوت ویست را در زیر بیابید.
عرشه کارت 52؛ دو تا هفت بازیکن
هدف ناک اوت ویست: آخرین بازیکنی باشید کـه در بازی باقی میماند
تعداد بازیکنان: 2-7 بازیکن
تعداد کارت: 52 کارت
رتبه کارت ها: «کم» 2 – A «بالا»
نوع بازی: حقه بازی
مخاطب: بزرگسالان
Knockout Whist یک بازی ترفند ساده اسـت کـه برای طیف وسیعی از بازیکنان مناسب اسـت. میتوان ان رابا 2 تا 7 نفر بازی کرد، و این یک بازی راحت برای هر شخصی اسـت کـه تازه کار می کند.
دراین بازی، بازیکنان سعی میکنند در هر دور حداقل یک ترفند را بـه تصویر بکشند تا در بازی بمانند. هر بازیکنی کـه نتواند حداقل یک ترفند را ثبت کند، حذف می شود.
با پیشرفت بازی، تعداد بیشتری از بازیکنان ناک اوت می شوند و آخرین بازیکنی کـه باقی میماند برنده اسـت.
با عرشه 52 کارتی شروع کنید، هفت کارت را بـه هم بزنید و بـه هر بازیکن بدهید. از بقیه عرشه، برگه برنده را بالا ببرید. کت و شلوار کارت نوبت، کت و شلوار برنده برای دور اسـت.
از دور دوم بـه بعد، هر شخصی کـه بیشترین ترفندها را برنده شود، پس از دیدن دست خود، لباس ترامپ را برای دور بعدی تعیین می کند. اگر برای اکثر ترفندها تساوی وجود داشته باشد، بازیکنان عرشه را قطع می کنند و بالاترین کارت را انتخاب می کند.
معامله هر دور بـه سمت چپ میگذرد و اندازه معامله یک کارت کاهش مییابد. در دور دوم، شش کارت بـه بازیکنان داده می شود. در مرحله سوم بـه آن ها پنج داده می شود و بـه همین ترتیب تا دور نهایی کـه در ان بـه هر بازیکن 1 کارت داده می شود.
بازیکن سمت چپ فروشنده نخستین ترفند را هدایت می کند. سایر بازیکنان درصورت امکان باید از این روش پیروی کنند یا در غیر این صورت هر کارتی را بازی کنند.
این ترفند با بالاترین کارت در لباسی کـه هدایت شده یا بالاترین برگ برنده برنده می شود. هر کس حقه را بـه دست آورد رهبری می کند.
در دور اول بـه هر بازیکن هفت کارت داده می شود. کارت بالای عرشه باقیمانده برای تعیین کت و شلوار ترامپ برای دور اول بالا میرود. در هر دور بعدی، تعداد کارتهاي پرداخت شده یک شماره کاهش مییابد و برنده دور قبلی، برگه ترامپ را تعیین میکند.
بالاترین تا کمترین – A، K، Q، J، 10؛ 9؛ 8؛ 7؛ 6؛ 5؛ 4؛ 3؛ 2
هدف از بازی این اسـت کـه حداقل یک ترفند را در طول یک دور برنده شوید. اگر در طول یک راند برنده نشوید، از بازی حذف میشوید.
Knockout Whist یک بازی ترفند اسـت. یک ترفند با بازی هر بازیکن در وسط یک کارت ایجاد می شود و کارت مناسب برنده بالاترین رتبه برنده ترفند اسـت. اگر هیچ کارت مناسبی برای برنده بازی نمی شد، کارت بالاترین رتبه در لباس اصلی برنده حقه خواهد بود.
بازیکن سمت چپ فروشنده نخستین ترفند را رهبری می کند. هر بازیکن باید درصورت امکان، کارتی رابا همان کارتی کـه هدایت شده بازی کند.
بازیکنی کـه برنده ترفند می شود، ترفند بعدی را هدایت می کند. در پایان راند، بازیکنی کـه بیشترین ترفندها را برنده میشود، میتواند لباس ترامپ را برای دور بعدی تعیین کند.
اگر بازیکنی در طول راند برنده یک ترفند نباشد، بازیکن با یک استثنا از بازی حذف می شود. نخستین بازیکنی کـه بدون برنده شدن یک ترفند میرود.
زندگی سگی اسـت. این بدان معناست کـه بازیکن هنوز در بازی اسـت، اما در دور بعدی فقط یک کارت بـه او داده می شود. سپس بازیکن می تواند تصمیم بگیرد کـه یک کارت را در دور بعدی با کدام ترفند بازی کند.
اگر بازیکن یک ترفند رابا یک کارت برد، در دور بعد با یک دست معمولی بـه بازی بازگشته اسـت. اگر بازیکن نتواند یک ترفند رابا یک کارت برنده شود، از بازی حذف می شود.
اگر چند بازیکن دریک دور یک ترفند برنده نشوند و از زندگی سگ استفاده نشده باشد، هردو بازیکن در دور بعدی یک کارت دریافت می کنند. پس از استفاده از زندگی سگ، هر بازیکنی کـه در دور بعدی ترفندی را برنده نشود، بلافاصله از بازی حذف می شود.
بازیکنان باید درصورت امکان کارتی رابا همان کارت اصلی بازی کنند.
بازیکنی کـه بیشترین ترفندها را دریک دور برنده می شود، می تواند لباس ترامپ را برای دور بعدی انتخاب کند.
اگر دو یا چند بازیکن برای بیشترین ترفندهای برد دریک راند مساوی کنند، هردو بازیکن عرشه را قطع خواهند کرد. بازیکنی کـه بالاترین کارت را داشته باشد، ترامپ را برای دور بعدی انتخاب می کند.
فروشنده بعد از هر دور در جهت عقربه هاي ساعت بـه سمت چپ حرکت می کند. اگر بازیکنی کـه از فروشنده فعلی باقیمانده اسـت.
دریک راند حذف شود، بازیکن حذف شده همان گونه در دور بعدی معامله می کند تا بـه بازیکن فرصتی برای هدایت نخستین ترفند را بـه سمت چپ خود بدهد.
هر عددی از دو تا هفت ممکن اسـت بازی کند. یک بسته استاندارد 52 کارتی استفاده میشود، با چهار کت و شلوار کـه از بالا تا پایین AKQJ 10 9 8 7 6 5 4 3 2 رتبهبندی می شوند.
بازیکنی برای معامله انتخاب می شود و هر کدام هفت کارت در جهت عقربه هاي ساعت میدهد. بالاترین کارت هاي بازخورده رو بـه بالا چرخانده می شود تا لباس ترامپ را نشان دهد.
بازیکن سمت چپ فروشنده بـه نخستین ترفند منجر می شود. بازیکنان باید درصورت امکان از این روش پیروی کنند، در غیر این صورت میتوانند هر کارتی را بازی کنند.
هر ترفندی توسط بالاترین ترامپ برنده می شود. در غیر این صورت با بالاترین کارت کت و شلوار رهبری می شود. برنده یک ترفند بـه ترفند بعدی منجر می شود.
بعد از دست اول، یک دست دوم توسط بازیکن بعدی بـه ترتیب در اطراف میز پخش می شود کـه هر کدام تنها شش کارت دارد. بازی بـه همین ترتیب ادامه مییابد، با یک کارت کمتر برای هر بازیکن در هر دست، تا زمانی کـه دست آخر هر کدام از یک کارت تشکیل شود.
برنده اکثر ترفندهای یک دست، پس از نگاه کردن بـه کارت هاي خود، لباس ترامپ را در دست بعدی انتخاب می کند. اگر تساوی برای افرادی کـه بیشتر حقهها را انجام می دهند، وجود داشته باشد، بازیکنان درگیر در تساوی، کارتهایي را برای حق انتخاب ترامپ برش می دهند.
بازیکنی کـه هیچ حقهاي با دستش انجام نمی دهد، ناک اوت می شود، دیگر کارتی بـه او داده نمی شود و دیگر در بازی شرکت نمی کند.
یک استثنا در قاعده در مورد ناک اوت شدن وجوددارد: نخستین بازیکنی کـه در طول بازی هیچ حقهاي روی دستش نمیگذارد فوراً ناک اوت نمیشود بلکه بـه او جایزه «جان سگ» داده میشود.
از طرف دیگر، فقط یک کارت بـه او داده می شود و ممکن اسـت تصمیم بگیرد کـه کدام ترفند را بازی کند. در جریان بازی، یک بازیکن “در زندگی سگی” ممکن اسـت، وقتی نوبت بـه بازی میرسد، یا کارت خودرا بازی کند یا روی میز بکوبد تا نشان دهد کـه میخواهد ان را برای ترفند بعدی نگه دارد.
بازی نوک اوت ویست «Knockout Whist»
اگر او بازیکن سمت چپ فروشنده باشد، وادار نیست کارت خودرا بـه نخستین ترفند هدایت کند. او ممکن اسـت اینکار را انجام دهد یا ضربه بزند و بـه بازیکن بعدی اجازه رهبری بدهد.
اگر دو یا چند بازیکن دریک معامله هیچ ترفندی نکنند، کسی کـه قبلاً از زندگی سگ استفاده نکرده باشد، این بازیکنان هر کدام یک جان سگ میگیرند.
جدا از این مورد، در طول بازی فقط یک سگ در معرض اسـت. بازیکنانی کـه در معاملات بعدی هیچ حقه اي انجام نمیدهند بلافاصله حذف می شوند.
اگر یک بازیکن در زندگی سگ موفق شود با کارت خود یک ترفند انجام دهد، بازیکن سمت چپ او بـه ترفند بعدی منجر می شود و بازیکن زندگی سگ در معامله بعدی یک دست عادی داده می شود و مانند سایر بازیکنان بازمانده با او رفتار می شود.
اگر بازیکن زندگی سگ نتواند یک ترفند را برنده شود، مانند هرکس دیگری کـه هیچ حقه اي انجام نمی دهد، از بازی حذف می شود.
از آنجایی کـه حق هدایت بـه ترفند اول یک مزیت اسـت، عادلانه اسـت کـه همه ی بـه نوبه خود این فرصت را داشته باشند. بنابر این، اگر بازیکن سمت چپ دیلر ناک اوت شود.
این بازیکن باید قبل از ترک بازی دست بعدی را بزند. بـه این ترتیب بازیکن سمت چپ بازیکنی کـه ناک اوت شده اسـت از شانس بازی نخستین کارت دست بعدی محروم نمی شود.
تعداد زیادی از مردم بازی می کنند کـه از معامله دوم بـه بعد، برنده نه تنها ترامپ را انتخاب می کند، بلکه معامله می کند و بـه ترفند اول منجر می شود.
برخی بازی می کنند کـه فروشنده نیز در نخستین معامله منجر بـه ترفند اول می شود. عده اي از آن ها با تعداد متفاوتی از کارت ها شروع می شوند، برای مثال 9 کارت بـه هر بازیکن.
عده اي از بازیها کـه پس از انتخاب ترامپ، هر بازیکن ممکن اسـت 1؛ 2 یا 3 کارت را کنار بگذارد و قبل از شروع بازی بـه تعداد مساوی کارت جای گزین داده شود.
همه ی این کارتها باید بـه یکباره دور ریخته شوند: بازیکن نمی تواند یک کارت را دور بیندازد، جای گزین ان را بگیرد و سپس کارت دیگری را دور بیندازد.
بازی نوک اوت ویست «Knockout Whist»
بدیهی اسـت کـه وقتی هر کدام فقط 2 کارت داده می شود، فقط 1 یا 2 کارت را میتوان دور انداخت و زمانی کـه فقط 1 کارت پخش شد، تنها 1 کارت را میتوان دور انداخت. یک بازیکن همیشه مجاز اسـت هیچ چیز را کنار نگذارد و با کارت هایي کـه بـه او داده شده بازی کند.
برخی بازی می کنند کـه درصورت تساوی برای برنده، ترامپ در معامله بعدی با چرخاندن یک کارت از روی عرشه مشخص می شود «مانند معامله اولیه 7 کارت».
برخی بازی می کنند کـه 2 از الماس بـه عنوان بالاترین ترامپ دائمی بـه حساب میآید و بالاتر از ACE of Trumps قرار میگیرد، هر کت و شلواری کـه ترامپ باشد.
بازی نوک اوت ویست «Knockout Whist»
برخی در معامله چهار ورقی بازی می کنند، اگر بـه بازیکنی یک “رنگین کمان” داده شود – چهار کارت با لباس هاي مختلف – ان بازیکن بلافاصله بازی را برنده می شود.
اگر بـه دو یا چند بازیکن رنگین کمان داده شود، کارت ها برای تصمیم گیری برنده شدن کدام یک از آن ها بریده می شود.
من پیشنهاد میکنم کـه این نباید با نوع تعویض کارت ترکیب شود، یا حداقل نباید با رنگین کمانی کـه با مبادله کارت بـه دست میآید، برنده شد.
نیک کلیولند نسخه پولی زیر ناک اوت ویست را کـه در جزیره گرنزی بازی می شود، توصیف می کند.
همه ی بازیکنان برای شروع بازی در 1 واحد چیپ می کنند «طبق معمولً شرط واحد 5p اسـت»
برنده هر راند دیلر می شود، ترامپ را انتخاب می کند و همچنین بـه نخستین ترفند دور بعدی منجر می شود.
همه ی بازیکنانی کـه با موفقیت یک ترفند را دریک دور برنده میشوند، دوباره وارد مرحله بعدی می شوند.
در نخستین موقعیتی کـه کسی موفق بـه برنده شدن یک ترفند نمی شود، بـه او زندگی سگ را پیشنهاد می دهند کـه یک “دست کامل” اسـت «مثلا 6 کارت برای دست 2 و غیره» و برای یک واحد خریداری می شود.
بـه عبارت دیگر انها میتوانند در بازی بازی کنند. دور بعدی با همان شرایط و با همان قیمت سایر بازیکنان. اگر در نخستین موقعیت بیش از یک بازیکن موفق بـه برنده شدن یک ترفند نشد.
بازی نوک اوت ویست «Knockout Whist»
بـه همه ی این بازیکنان نیز یک زندگی سگ پیشنهاد می شود. با این حال، پس از نخستین موقعیت، زندگی سگ دیگر بـه بازیکنان دیگر ارائه نمی شود.
اگر بازیکنی کـه زندگی سگی دارد دوباره دریک ترفند شکست بخورد، “پاریش” برای دور بعدی با هزینه 1 واحد بـه او پیشنهاد می شود. بـه ان بازیکن یک کارت داده می شود تا در هر ترفندی در ان دور بازی شود.
مجدداً؛ اگر کارت «پاریش» از کار بیفتد، بازیکن میتواند یک «پاریش کور» برای واحد دیگری بخرد، کـه تک کارت دیگری اسـت. اینبار بازیکن نمی تواند بـه کارت نگاه کند، اما ممکن اسـت ان را کور بـه هر حقه اي در دور بازی کند.
در طول بازی، هر قرعه کشی با برش کارت حل می شود. برنده دور نهایی یا آخرین بازمانده بازی گلدان را میگیرد.
گونه. گاهی اوقات بازی بـه گونه اي انجام می شود کـه هر بازیکن درصورت تمایل حق دارد جان 1 سگ، 1 شهرک و 1 محله نابینا را بگیرد. این طبق معمولً بـه این معنی اسـت کـه همه ی افراد بیشتری در بازی با پول بیشتری در پات بـه مرحله نهایی تک کارته میرسند.