بازی پیچ موش مصری« Egyptian Rat Screw » یک بازی چند نفره اسـت کـه شانس رابا چابکی ترکیب می کند. بازی با عرشه کارت بازی استاندارد 52؛ هدف از این بازی این اسـت کـه تمام کارت ها را از طریق کشیدن و سیلی زدن بـه دست آورید.
برای بازیهاي ورق کلاسیک بیشتر، راهنمای ما را برای Go Fish and War بررسی کنید.
اگر بـه دنبال کارت هایي برای بازی بازی پیچ موش مصری هستید، یک عرشه استاندارد در این جا یا یکی از عرشه هاي مضمون مصری ما را در این جا بررسی کنید .
قبل از شروع بازی، یک فروشنده باید انتخاب شود. هر بازیکن یک کارت از یک عرشه بـه هم ریخته میکشد. بازیکنی کـه کمترین کارت را داشته باشد فروشنده می شود.
فروشنده عرشه را بـه هم میریزد و همه ی کارتها را در جهت عقربههاي ساعت بـه هر بازیکن میدهد.
بازیکنان از سمت چپ فروشنده شروع میکنند ودر جهت عقربههاي ساعت حرکت میکنند، بازیکنان بـه نوبت کارت بالایی دسته خودرا میکشند و ان را دریک توده در مرکز گروه قرار می دهند.
بازیکنان می توانند تمام کارت هاي موجود در انبوه را ببرند و با دو روش در بازی پیشروی کنند: کارت هاي صورت و سیلی زدن.
اگر بازیکنی از روی عرشه خود یک کارت صورت بکشد، بازیکن بعدی شانس مشخصی برای کشیدن یک کارت دارد وگرنه این انبوه بـه بازیکنان سمت راست انها میرسد.
تعداد شانس هاي بازیکن برای کشیدن کارت چهره بستگی بـه این دارد کـه کدام کارت در ابتدا کشیده شده اسـت.
درصورت تساوی یک آس، بازیکن بعدی 4 شانس دارد.
اگر یک کینگ مساوی شود، بازیکن بعدی 3 شانس دارد.
اگر یک ملکه مساوی شود، بازیکنان بعدی 2 شانس دارند.
اگر جک کشیده شد، بازیکن بعدی 1 شانس دارد.
توالی کارت هاي زیر بـه هر بازیکنی اجازه می دهد تا روی انبوه سیلی بزند و همه ی کارت ها را دریافت کند:
دو کارت با یک رتبه بـه طور متوالی بازی می شود
کارت بازی شده همان رتبه کارت اول شمع اسـت
ترکیبی از کینگ و ملکه بـه طور متوالی پخش می شود
دو کارت با رتبه یکسان دارای یک کارت متفاوت در میان انها هستند
تعداد کارت هاي بازی شده بـه 10 میرسد
یک حرکت صعودی یا نزولی از چهار کارت بازی می شود
اگر در زمانی کـه هیچ ترتیبی وجود ندارد بـه شمع سیلی بزنید، باید دو کارت بـه انتهای شمع اضافه کنید.
اطلاعات بیشتر در مورد پیچ موش صحرایی مصری و قوانین ان؛ مقاله ویکیپدیا را در این جا و مقاله Instructables را این جا ببینید .
Beggar My Neighbor یک بازی کارتی ساده برای دو بازیکن اسـت. برای راهاندازی بازی Beggar My Neighbor، بازیکنان باید روبروی یک دیگر در اطراف یک منطقه بازی ثابت بنشینند.
هر بازیکن 26 کارت از یک عرشه بـه هم ریخته دریافت می کند.
گیم پلی زمانی شروع می شود کـه یکی از بازیکنان کارت بالایی را از روی توده خود بچرخاند و ان را در وسط منطقه بازی قرار دهد. اگر کارت یک کارت آس یا کارت چهره نباشد، بازیکن دیگر کارت بالای خودرا برمیگرداند.
کشیدن تا زمانی ادامه می یابد کـه شخصی یک کارت آس یا چهره را بچرخاند. وقتی این اتفاق میافتد، بازیکن دیگر فرصتهاي زیادی برای انها دارد کـه یک کارت آس یا چهره را بچرخانند.
اگر کارت یک آس باشد، بازیکن 4 شانس دارد.
اگر کارت سلطان باشد، بازیکن 3 شانس دارد.
اگر کارت ملکه باشد، بازیکن 2 شانس دارد.
اگر کارت جک باشد، بازیکن 1 شانس دارد.
اگر بازیکن نتواند در تعداد شانس هاي خود یک کارت آس یا چهره بکشد، حریف او کارت ها را بـه انبوه خود اضافه می کند.
اگر آن ها می توانند، بازیکن دیگر باید برای یک آس یا چهره قرعه کشی کند. بازی تا زمانی ادامه می یابد کـه یک بازیکن تمام کارت ها را داشته باشد و برنده بازی شود.
هدف از پیچ موش مصری: تمام کارت هاي موجود در عرشه را جمع کنید.
تعداد بازیکنان: 2+ بازیکن
تعداد کارت: 52 دسته کارت + جوکر «اختیاری»
رتبه کارت ها: J «بالا»؛ Q، K، A، 10؛ 9؛ 8؛ 7؛ 6؛ 5؛ 4؛ 3؛ 2
نوع بازی: تطبیق/گرد آوری
مدعو: همه ی سنین
بازی پیچ موش مصری «ERS» یک بازی سریع با نامهاي مختلف اسـت، مانند Egyptian Rat Slap، Egyptian Ratkiller و Egyptian War. این بازی شباهت هایي بـه بازی بریتانیایی Beggar my Neighbour و همچنین Slapjack، Speed و Spit با مکانیزم سیلی زدن دارد.
کارت ها بـه هر بازیکن، یکی یکی، تا زمانی کـه کل عرشه بـه طور مساوی پراکنده شود، داده می شود. بازیکنان نمیتوانند بـه کارت هاي خود نگاه کنند. بعد از این کـه آن ها دست خودرا دریافت کردند، عرشه را مربع کنید تا قبل از شروع بازی مرتب شود.
بازی در سمت چپ فروشنده شروع می شود. هر بازیکن کارت بالایی عرشه خودرا میگیرد و ان را یکی یکی رو بـه بالا در وسط جدول قرار می دهد.
اگر کارتی کـه قبلا بازی کرده اید یک کارت عددی باشد، بازیکن بعدی نیز یک کارت را پایین می گذارد. بازی بـه همین ترتیب ادامه می یابد تا زمانی کـه بازیکن یک آس، سلطان، ملکه یا جک را زمین بگذارد.
اگر یکی از این کارت ها بازی شود، بازیکن بعدی یک کارت آس یا چهره را برای ادامه بازی کنار می گذارد. اگر یک آس، شاه، ملکه یا جک قرار ندهند، بازیکنی کـه یکی را بازی کرده اسـت، کل انبوه کارت ها را برنده می شود. این بازیکن دور بعدی را شروع می کند.
این شرط را میتوان با سیلی نادیده گرفت. نخستین بازیکنی کـه کارت ها را میزند انها را برنده می کند.
در زیر قوانین سیلی وجوددارد – زمانی کـه شـما مجاز بـه سیلی زدن هستید و متعاقباً کل انبوه را برنده میشوید.
کارت هاي مطابق بـه طور متوالی بازی میشوند. بـه عنوان مثال، یک شماره 6 و سپس یک شماره 6.
دو کارت با ارزش برابر با یک کارت بین آن ها بازی می شود. بـه عنوان مثال، 10؛ 6؛ 10.
زمانی کـه همان کارتی کـه دور را شروع کرده بازی می شود.
دو کارت یکی پس از دیگری بازی می شود کـه مجموعاً ده کارت اسـت. بـه عنوان مثال، یک شماره 6 بـه دنبال ان یک شماره 4.
جوکرها اختیاری هستند. اگر در بازی باشند، ممکن اسـت هر لحظه سیلی بخورند.
چهار کارت پشت سر هم کـه بـه صورت متوالی پخش میشوند. بـه عنوان مثال، 5؛ 6؛ 7؛ 8.
زمانی کـه یک سلطان و ملکه درکنار یک دیگر بازی می کنند. یا Q، K یا K، Q.
اگر بـه اشتباه بـه شمع سیلی زدید، باید 1 یا 2 کارت پنالتی بـه شمع اضافه کنید.
اگر کارتهایتان به پایان رسید، می توانید بـه بازی خود ادامه دهید. بازیکنان باید سعی کنند تا زمانی کـه ممکن اسـت برای ادامه بازی سیلی بزنند. بازی زمانی بـه اتمام میرسد کـه یک بازیکن تمام عرشه را جمع کند.
شناور کردن روی شمع، برای سیلی زدن سریع تر، مجاز نیست.
انداختن کارت بـه منظور سیلی زدن بـه توده قانونی اسـت.
اگر بازیکنی بیش از 5 بار بـه اشتباه بـه شمع سیلی بزند، از بازی خارج می شود.
سعی کنید انبوهی را کـه کارت ها بـه ترتیب بازی شده اسـت نگه دارید.
بازی پیچ موش مصری یک بازی با ورق اسـت کـه از همه ی کارت ها دریک یا چند عرشه استفاده می کند. واقعا هیچ محدودیتی برای تعداد بازیکنان وجود ندارد.
چیزهایی کـه نیاز دارید:
یک یا چند دسته کارت
چند دوست برای بازی کردن
یک بازیکن کارت ها را در جهت عقربه هاي ساعت یا خلاف جهت عقربه هاي ساعت پخش می کند و کارت ها را بـه طور مساوی بـه هر بازیکن می دهد.
هنگامی کـه کارت ها از بین رفت، بازیکنان بـه کارت هاي مربوطه خود نگاه نمیکنند. بازی زمانی برنده می شود کـه یک بازیکن تمام کارت هاي موجود در عرشه «ها» را بدست آورد.
بسته بـه این کـه بازیکنان می خواهند در جهت عقربههاي ساعت یا خلاف جهت عقربههاي ساعت بازی کنند، بازی با بازیکنی کـه در سمت چپ یا راست فروشنده قرار دارد آغاز می شود.
بازیکن کارت را از بالای دست خود در مرکز سطح بازی قرار می دهد ودر طول فرآیند قرار دادن کارت بـه هیچ عنوان بـه کارت نگاه نمیکند «یعنی بازیکن وقتی کارت را قرار می دهد از خود دور می کند».
هر بازیکن متوالی این فرآیند را تا زمانی کـه یکی از شرایط زیر رخ دهد تکرار می کند:
کارت “حق امتیاز” قرار داده می شود.
یک کارت حق امتیاز عبارت اسـت از جک، ملکه، سلطان یا آس از هر لباس. وقتی یکی از این کارتها بازی میشود کـه «چالش» نامیده می شود، بازیکن بعدی باید تعداد مشخصی کارت را بازی کند کـه بر اساس ان حق امتیاز بازی شده اسـت.
یک کارت برای یک جک، دو کارت برای یک ملکه، سه کارت برای یک سلطان و چهار کارت برای یک آس بازی می شود.
اگر بازیکن قبل از قرار دادن همه ی کارتهاي مورد نیاز، یک کارت حق امتیاز بازی کند، قرار دادن کارت را متوقف می کند و بازی با بازیکن بعدی ادامه مییابد، کـه باید قوانین کارت سلطنتی را نیز رعایت کند.
اگر بازیکن تمام کارت هاي مورد نیاز را بدون قرار دادن حق امتیاز قرار دهد، حریف همه ی کارت ها را در مرکز سطح بازی برمی دارد و آن ها را در پایین دست خود قرار می دهد. بازی با حریف از سر گرفته می شود.
شرط سیلی یا “دو” یا “ساندویچ” اسـت. یک دوبل زمانی اتفاق میافتد کـه بازیکن همان کارت ارزش اسمی را کـه کارت قبلی بازی کرده، از جمله کارتهاي حق امتیاز قرار میدهد.
ساندویچ زمانی اتفاق میافتد کـه بازیکن همان کارتی را کـه دو بار قبل بازی کرده بود قرار دهد، بـه طوری کـه یک کارت متفاوت بین دو کارت هم ارزش وجود داشته باشد. بازهم، این شامل هرگونه کارت حق امتیاز می شود.
این شرایط سیلی ممکن اسـت توسط یک بازیکن در هنگام قرار دادن کارت در پاسخ بـه یک چالش مطرح شود.
هنگامی کـه یک شرط سیلی ثابت می شود، نخستین بازیکنی کـه روی انبوه کارت ها سیلی میزند، باید انبوه کارت ها را در پایین دست خود قرار دهد. بازی با بازیکنی کـه سیلی را برد از سر گرفته می شود.
توجه: این بازی عالی اسـت زیرا شرایط سیلی ثابت نیست، بـه این معنی کـه بازیکنان می توانند علاوه بر شرایط پیشفرض، شرایط سیلی را کـه می خواهند انتخاب کنند.
اگر بازیکنی روی انبوه کارت ها را بدون این کـه شرط سیلی مشخص شود بزند یا بازیکنی خارج از نوبت کارتی را بازی کند، ان بازیکن گناهکار باید کارت را از بالای دست خود در پایین دسته روی سطح بازی قرار دهد. بازی بدون این کـه سفارش تحت تأثیر قرار گیرد از سر گرفته می شود.
اگر کارت بازیکنی تمام شود، ان بازیکن “حذف می شود”. اگر کارتهاي بازیکن در وسط یک چالش تمام شود «مثلا اگر بازیکنی پس از گذاشتن دو کارت از چهار کارت مورد نیاز برای یک آس تمام شود»؛ بازیکن بعدی در دنباله بـه چالش بازیکن حذف شده ادامه می دهد.
یک بازیکن ممکن اسـت پس از حذف شدن درصورت بروز شرایط سیلی، دوباره بـه بازی سیلی بزند. من حذف شده ام و دوباره بـه یک بازی سیلی زده ام تا بعدا برنده شوم.
بازی زمانی بـه اتمام میرسد کـه همه ی بازیکنان حذف شوند و یک نفر با کل مجموعه کارت ها باقی بماند.
فقط مطمئن شوید کـه از یک میز ثابت استفاده میکنید – تمام سیلی ها ممکن اسـت تمایل بـه ضربه زدن بـه یک میز باکیفیت پایین داشته باشد!