پادشاهان خدا – نقد و بررسی راه بازی در طول سالهاي بازیام، تقریبا در هر دورهاي کـه قابل تصور اسـت، نبرد کردهام، از نخستین عصر حجر – کـه ساکنان عصر حجر را در بر می گرفت – تا نبردهای آینده دور فراتر از ستارگان. بله، شهرک نشینان پرت شده – پیشتازان فضا یک کتاب خوب برای زندگی بازی هاي تخته من ایجاد می کند.
ودر حالی کـه من تقریبا برای هر دوره بازی هاي بسیار خوبی پیدا کرده ام – با کمک عده اي از جواهرات کمیاب از مجلات قدیمی S&T – یک دوره همیشه در پس زمینه باقیمانده اسـت – دوره اي کـه بـه اسانی برچسب “قدیمی” میشود.
بیشتر بازیهاي باستانی من نسبتاً ساده بودهاند – نیزهها در برابر ارابهها، تندروهای تندرو اما ضعیف در برابر سربازان تودهاي با حرکت آهسته اما بسیار نیرومند. دریک رودخانه یا مرداب بیندازید و ان را خواهید داشت – یک ماء شعیر ساده و زیبا و عصرانه با چوب شور.
اکنون، با The God Kings ؛ باید چندین دهه شکاف عاقلانه را در مورد این کـه چقدر ساده بازی کردن با افراد باستانی اسـت، تجدید نظر کنم. این سخن بـه همان گورستانی میرود کـه «بازیهاي ناپلئونی ساده هستند، فقط همه ی سربازان خودرا دریک خط یا شاید یک مربع قرار دهید و بـه جلو بروید».
پادشاهان خدا 1در این جا یک بازی قدیمی اسـت کـه بیش از ارزش تلاش برای یادگیری اسـت. کارهای زیادی انجام می دهد و ان رابا فلر انجام می دهد. این داستان ارتش مصر و پادشاهانی را دنبال می کند کـه آن ها را از یک سناریوی مقدماتی ساده – نبرد کوادش بین مصر و هاتی – بـه یک بازی کمپین هیولایی هدایت کردند کـه طراحان می گویند باید هشت ساعت طول بکشد تا انجام شود.
کتاب قوانین میگوید کـه سناریوی مقدماتی را می توان فقط در نیم ساعت بازی کرد، اما من خیلی بیشتر طول کشید. و دفعه دوم حتی بیشتر طول کشید، چون دفعه اول خیلی از چیزهای خوب را از دست دادم. در این جا چین و چروک ها و موارد عجیبوغریب وجوددارد، و چیزی کـه واقعا ساده شروع میشود بـه زودی تبدیل بـه یک سواری میشود.
کارتهایي کـه باید پخش شوند، تقویتکنندهها و مرحله استراتژی با پنج راند وجوددارد. بـه علاوه ارتش هاي بی طرف برای بازی کردن، سربازان مرده برای بازگرداندن، امتیازات پیروزی برای ارزیابی و امید دست نیافتنی کـه بـه ان پیروزی مرگ ناگهانی مورد نظر دست یابید.
سخت اسـت بگویم زمانی کـه متوجه شدم آب واقعا عمیق شده اسـت. احتمالاً زمانی کـه متوجه شدم کـه نیروهای ارتش بی طرف میتوانند توسط هردو طرف بازرسی شوند و بازی کنند، اما بازیکنی کـه بازرسی را در اختیار دارد ممکن اسـت فقط شاهد فعال شدن یک نیروی بی طرف دیگر علیه آن ها در دور بعدی باشد.
یا ممکن اسـت زمانی باشد کـه من شروع بـه دور انداختن کارت کردم. خیلی دلم میخواست یکی نگه دارم. و قوانین اجازه می دهد. اما، قوانین همچنین می گویند کـه در هر نوبت فقط می توانید یکی از کارتهاي خودرا نگه دارید. و چه کسی میداند کـه دست بعدی چه خواهد آورد. مربا امروز یا فردا مربا؟
جلد پشت خدا کینگ 9حتی عده اي از چیزهای واقعا ساده در این جا متفاوت بازی میکنند. طبق معمولً وقتی میخواهم یک واحد دشمن را منهدم کنم، یا اینکار را انجام میدهم یا شکست می خورم و حرکت میکند. در این جا، وقتی دیدم کـه یک واحد دشمن سعی می کند مخفیانه از کنارم بگذرد، نتوانستم جلوی خودرا بگیرم، اما توانستم دوباره – کاملاً قانونی – در فضای بعدی تلاش کنم.
هیچ هگز روی تخته وجود ندارد، فقط مسیرهایی وجوددارد – اگر دوست دارید انها را جاده یا مسیر بگذارید – بین دهکده ها. اما، شـما می توانید دو یا سه مسیر داشته باشید کـه دریک جهت در خطوط موازی حرکت میکنند یا بـه سمت بالا و عقب میچرخند.
سپس محاصره، بازرسی سیاسی، ابتکارات دیپلماتیک و تهاجمات وحشیانه همیشه محبوب برای مقابله با انها وجوددارد. و، اوه بله، شـما باید بـه جدول نبرد نگاهی دقیق بیندازید، نمودار نتایج نبرد کـه با اصلاح کنندهها بـه شـما امکان میدهد هر چیزی از 3- تا 10 را دریک قالب شش وجهی بچرخانید.
این اصلاح کننده ها واقعا مهم هستند. قدرت رزمی 7 می تواند باعث از دست دادن دشمن بین 0 تا 9 نقطه قدرت شود، در حالی کـه قدرتمندترین دسته ارتش روی تخته – با قدرت رزمی 36 یا بیشتر – باعث از دست دادن 8 تا 28 نقطه قدرت بسته بـه این خواهد شد. رول اصلاح شده
حالا این رابا کارت هایي بپوشانید کـه می تواند بـه شـما کمک کند یا مجازات کنید، اضافه کردن یا کم کردن اصلاح کننده هاي دای رول، بازگرداندن سربازان مرده بـه زندگی یا تبدیل تساوی بـه پیروزی زمانی کـه خدا کینگ وارد نبرد میشود و شـما یک بازی دارید کـه کارهای زیادی انجام می دهد. خیلی سرگرم کننده بود، حتی اگر دوبار طول کشید تا نیم ساعت از سناریوی اول عبور کنم.
همان طور کـه می توانید بگویید، من از تعداد زیادی از چیزهایی کـه در The God Kings قرار داده شده اسـت خوشحالم ؛ اما تقریبا بـه هر مرحله عادت کردن نیاز دارد.
با نقشه شروع کنید. پادشاهی هاي مختلف دنیای باستان در امتداد دریای مدیترانه قراردارند، نه در مقیاس جغرافیایی، بلکه برای اهداف بازی بسیار مفید هستند. ارتش ها در مسیرهایی حرکت میکنند کـه شهرها و شهر های محصور شده – و همچنین استحکامات و مسیرهای قبیله اي – با نمادهای واضح مشخص شده اند.
خدا پادشاهان 8 – سناریوی مقدماتیاما این یک نوع بازی ساده «مرا فشار بده» نیست، کـه فضای زیادی برای تلاش و مانور ندارد. مسیرهای زیادی وجوددارد و هر روستا و شهری کـه بـه هم متصل میشوند دارای نشانگرهای نظارت سیاسی اسـت. وقتی استانی را نظارت میکنید کـه تمام شهر های محصور ان را گرفته باشید و اکثر فضاهای ان را نظارت کنید.
این نقشه همچنین دارای نقاط خفه کننده اي اسـت کـه می تواند پیشروی ارتش را مختل کند، مشکلی کـه ممکن اسـت هنگام شروع بازی ارزش نگرانی در مورد ان را نداشته باشد. و با هر نوبت نشان دهنده 25 سال، موضوع جانشینی سلطنتی وجوددارد. بـه اندازه کافی صبر کنید، ممکن اسـت رهبر نظامی بیچاره شـما بمیرد و شخص بسیار بهتری جای گزین او شود. یا کسی بدتر
در نهایت، موضوع شانس وجوددارد. مطمئناً شانس زیادی در جدول نتایج نبرد وجوددارد، اما وقتی D-6 را رول میکنید بـه دلیل اصلاح کننده ها، نظارت زیادی دارید. نمودار نتایج برای قالب شش وجهی از منفی 3 تا 10 اسـت.
اما، همه ی ان چیزها فقط مقدمه هستند. مهم ترین بخش در کارت اسـت. بیشتر در مورد ان بعداً.
سناریوها دستور نبرد را میدهند و بـه شـما می گویند چه کسی اول می رود. هیچ محدودیتی برای انباشتن وجود ندارد – یک بازیکن می تواند کل ارتش خودرا فقط در یکی از دایرههاي کوچکی کـه قلمروها را مشخص میکند قرار دهد. اما، میتوان در ابتکارات جنگی بعدی بـه آن ها حمله کرد – چهار نفر دریک دور وجوددارد – و ارتش تقسیم شده بزرگ در نخستین حرکت می تواند ضدحمله کند و آسیب واقعی وارد کند.
یا نه. دشمن شـما ممکن اسـت فقط کارتی داشته باشد کـه نبرد را لغو کند.پادشاهان خدا 3تلفات رزمی در دو مرحله توسط واحدها انجام میشود. ابتدا آن ها را بـه سمت ضعیفتر خود میگردانند و واحدهای ضعیفتر میمیرند – فقط بـه عنوان یک تقویت کننده کـه می تواند دوباره ساخته شود.
این یک بازی راحت برای بازی یک نفره نیست، زیرا واقعاً سخت اسـت کـه از خودتان پیشی بگیرید و هرگز نمیتوانید بلوف بزنید. با این حال، شانس بازی و بازی ورقها بـه شـما چیزی متفاوت می دهد تا هر بار کـه ابتکار تغییر سمت می دهد، بـه ان پاسخ دهید.
همانگونه کـه تا بـه حال می توانید بگویید، این واقعاً یک بازی خوب برای راه اندازی و بازی در چند تعطیلات آخر هفته اسـت. اعتبار زیادی بـه کارت ها بدهید. طراح آن ها را “روح بازی” می نامد.
پادشاهان خدا نشان دهنده درگیری ها در دنیای باستان هستند، اما کارت ها این درگیری ها را بـه دو قلمرو، خدایان و پادشاهان تقسیم میکنند. عده اي از پادشاهان قدرتمندتر از برخی دیگر هستند، برخی تقریبا ضعیف هستند. ودر مورد خدایان نیز چنین اسـت.
شاید بهتر بود خدایان و پادشاهان نامیده می شد. پادشاهان ارتش ها را انتخاب میکنند و تصمیم میگیرند کـه از کجا شروع کنند و کجا بروند. آن ها تصمیم میگیرند کـه کدام ارتش ها را تقویت کنند و کدام اهداف را دنبال کنند.
و آن ها اینکار رابا تصمیم گیری بسیار مهم در مورد این کـه کدام کارت بازی کنند و چگونه ان را بازی کنند، انجام میدهند. طبیعتاً هر کارت حداقل دو گزینه دارد. یکی از این دو گزینه همیشه بـه شـما امکان می دهد یکی از هفت کار مختلف را انجام دهید، از فعال کردن یک ژنرال یا ارتش تا تجارت برای نقاط عرضه.
گزینه دیگر استفاده از رویداد توضیح داده شده در متن اسـت. اینجاست کـه خدایان وارد می شوند. عده اي از ان رویدادها اقدامات فوری هستند، مانند لغو شورش یا بیمار کردن یک سلطان و حذف موقت قدرتهاي او.
پادشاهان خدا 4شـما همیشه در شروع هر راند هفت کارت در دست دارید. کـه بـه معنای انتخاب زیاد اسـت.
باید اعتراف کنم کـه روشی کـه من این بازی را یاد گرفتم با برداشتن قدم هاي کوچک بچه بود. محاصره کردم من یک ارتش را جابهجا کردم. وقتی سعی کردم از یک ارتش بی طرف برای کمک بـه من استفاده کنم، تماشا کردم کـه چه اتفاقی افتاد. و، بد من، من از یک کارت اکشن برای متوقف کردن ان فعال سازی استفاده کردم.
انتخاب هاي زیادی. خیلی کارت گزینه هاي زیادی برای کاوش در تابلوی رنگارنگ دنیای باستان در اطراف دریای مدیترانه.
بازرسی موقعیت می تواند گریزان باشد. شـما باید برای مدت طولانی برنامه ریزی کنید و بتوانید در هر مرحله از حمله اي کـه علیه شـما وارد میشود زنده بمانید. شـما حتی می توانید نیرومند بـه نظر بیایید و تقریبا همه ی چیز را از دست بدهید. این یک چالش اسـت و هرگز کسل کننده نیست.فقط بـه یاد داشته باشید، هیچکس هرگز نگفته اسـت کـه سلطان خدا بودن راحت اسـت.